קרקעות מזוהמות בישראל

אנחנו מתגוררים בישראל, אחת המדינות היפות ביותר בעולם וחלק ניכר מאיתנו מכיר את מדינתנו היפה באמצעות טיולי פריחה רגליים ומרגשים בימי החורף הקרים ומסלולי טיול מהנים בימים החמים יותר של השנה. אך מה ניתן לעשות כאשר אנו יוצאים לטיול ומגלים שקיימות קרקעות קרחות ? מה ניתן לעשות בכל הקשור אל אותן קרקעות מזוהמות שיכולות לסכן את חיי החי והצומח לטווח הארוך? במאמר זה נגולל בפניכם כיצד ניתן לשקם קרקעות חקלאיות מזוהמות.

ישראל וקרקעות מזוהמות

בישראל קיימות קרקעות רבות אשר זוהמו במשך שנים כתוצאה מפעילויות בטחוניות וכן כתוצאה מפעילות תעשייתית. כיוון שקרקע חקלאית מזוהמת אינה מסוגלת להפיק פירות באיכות הדרושה ובכמות הדרושה ומכיוון שהיא יכולה להוות סכנה לאדם (באמצעות מערכת העיכול, הנשימה ומגע עור), לצומח ולחי ואף יכולה לפגוע במקורות המים שלנו, חשוב לטפל בבעיה וזאת באמצעות שיקום של אותה קרקע שהוגדרה כמזוהמת. בשנת 2015, הבינו במדינת ישראל שיש לטפל בבעיית הקרקעות המזוהמות ואף התקבלה החלטה לממן שיקום קרקעות מזוהמות, אך רק את אותן קרקעות שיועדו לבנייה ומגורים ורק את אלו אשר זוהמו על ידי התעשיה הבטחונית וצה"ל, דבר שהותיר אותנו עם התהייה מה ניתן לעשות בנוגע לקרקעות חקלאיות מזוהמות, קרקעות שאינן משרתות את הממשלה, אך חיוניות לכולנו.

דרכים לשיקום קרקעות חקלאיות מזוהמות

נכון להיום, יש חברות שמומחות לשיקום קרקעות חקלאיות מזוהמות. חברה אשר משתמשות באחת מהשיטות הבאות:

  • שיקום באמצעות פטריות – כאן עושים שימוש בפטריות אשר מפרישות אנזימים שגורמים לפירוק המזהמים.
  • שיקום באמצעות צמחיה – משתמשים בצמחים, כיוון שהם סופחים רעלנים דרך העלים ודרך השורשים.
  • שיקום באמצעות מיקרואורגניזמים – כאן מדובר על שיקום ביולוגי אשר מתבסס על מיקוראורגניזמים אשר ניזונים מהחומרים המזהמים ומפרקים אותם.

שלבי שיקום קרקע חקלאית מזוהמת

  • שלב ראשון – קליטת הקרקע והכנתה לשלבי הטיפול הביולוגי.
  • שלב שני – ניקוי. במהלך הניקוי יוחדרו אל הקרקע חיידקים ייעודיים אשר יגרמו לפירוק של החומרים הרעילים שגרמו לזיהום הקרקע. חומרים אלו יפחיתו את ריכוז המזהמים בקרקע. אחת מהשיטות המוכרות והיעילות היא שיטת הביו – פייל.
  • שלב שלישי – יתבצעו בדיקות וזאת על מנת לוודא שהקרקע אכן שוקמה, קרי, שרמת המזהמים בקרקע הופחתה וכעת ניתן להשתמש בה.
  • שלב רביעי – החזרת הקרקע לסביבה וזאת על מנת להשתמש בה כמשאב. בכדי להחזיר את הקרקע יש לקבל אישור שהיא מיועדת להשבה וזאת בהתאם לכל הנהלים של המשרד לאיכות הסביבה.
    כמובן שכל תהליך השיקום יערב בקרת איכות קפדנית, שימוש בציוד משוכלל ועמידה בכל הדרישות המחמירות של המשרד להגנת הסביבה ואילו אנו נוכל ליהנות מאדמה חקלאית בריאה ותוצריה.

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים