אטרקציות באצבע הגליל תיירות אקולוגית

טיול לכל המשפחה, בגליל העליון ואצבע הגליל

חול המועד פסח מזמן לנו שפע זמן לטיולים נפלאים ברחבי הארץ. מספר אטרקציות, בגליל העליון, שכולן מתאימות לכל המשפחה.

התיירות האקולוגית 

טיפוח המערכות הטבעיות, ללא התערבות

מה היא תיירות אקולוגית?
עם השנים הולכת וגוברת המודעות לנזקים שנגרמים לטבע על ידי האדם. דלדול משאבי הטבע, על ידי פיתוח מואץ של תעשיות, השתלטות האדם על שטחי טבע וכתוצאה מכך הגבלת יכולת הצמיחה וההתחדשות הטבעית למשאב שבעצם אחראי על המשך קיומו של המין האנושי. נזקים אלו כבר גרמו למשברים כלל עולמיים במגוון תחומים.

בגבעת תיתורה
שימור תרבויות

איך, אם בכלל ניתן למזער את הנזק?
שימור, צמיחה וצדק חברתי הם שלושה מעקרונות היסוד של קיימות.
מטרת הקיימות היא מציאת הדרך הנכונה לניצול המשאבים שנתן לנו הטבע, תוך שאנחנו מקפידים לשמר אותו, עם הקפדה על טיפוח המערכות הטבעיות, ללא התערבות, לצד המשך פיתוח המדע, הטכנולוגיה והתעשייה כך שיצליחו לספק את צרכי הדור הזה, אך לא יפגעו ביכולת הדורות הבאים – לענות על צרכיהם גם.
הפרמקלצ'ר – מערכת החיסון העצמית של הטבע, היא אחת משיטות התכנון שמסייעות ליישום עקרונות אקולוגיים שונים, תוך שמירה על מערכות הטבע, תחזוקת המערכת הטבעית, שימוש במשאבים שהיא מקנה לנו, ללא התערבות, ללא חומרי הדברה, תוך חלוקה הגיונית בין הסביבה, ללא ריכוז משאבים במקום אחד אלא תוך שיתוף.

כדי להנגיש את המושג וסיבותיו ולהתחיל להנחיל אותו הלאה, כמו גם בשל צרכים כלכליים טבעיים, נוצרת התיירות האקולוגית. תיירות באזורים טבעיים תוך הנאה מהטבע, בלי פגיעה בו, תוך שיתוף האוכלוסייה המקומית שחיה בו.
חופשה כזו, שאינה פוגעת בסביבה, שומרת על ערכי הטבע ומנסה להחזיר את הקשר בין האדם לאדמה ולטבע ובין האדם לאדם, שימור תרבויות, תוך קידום רווחת הפרט והקהילה. כשהתוצאה המקווה היא רווחה כלכלית, תוך מזעור הפגיעה בסביבה הטבעית.

מה מסתתר מאחורי המושג "חווה אקולוגית"? האם כולן זהות?
האמת היא שלא מצאתי תשובה ברורה לחלוטין מעבר למכנה משותף אחד, כולן דוגלות בדרך חיים שונה, כזו שמטיבה עם האדמה שמספקת את המזון שלנו. קראתי על חוות אקולוגיות שהבתים בהן בנויים מבוץ, כאלה שבונים בהן מבמבוק, מאחר והוא אחד הצמחים בעלי הצמיחה המהירה ביותר בעולם (תלוי אקלים) ורוב הזנים שלו נחשבים לעמידים ביותר, ועוד.
העיקרון מאחורי ההגדרה "אקולוגי" אומר שבתוך מחזור החיים שלנו, במקום לנצל את החלש – לצמוח לצדו. לנהל דיאלוג עם האדמה ולנהל חיים משותפים הגם שלא בהכרח שוויוניים. כלומר, מעבר לעיקרון הקשר עם האדמה יש פה סוג של "מהפכה חברתית".

יצאנו לסיור להכרת מספר מקומות בגליל העליון ששמים את עקרונות הקיימות בראש סדר העדיפויות שלהם.

ראש פינה
בגליל העליון, למרגלות הר מירון יושבת אחת המושבות היהודיות הראשונות שהוקמו בסוף המאה ה 19. ראש פינה נוסדה בדצמבר 1882 והוכרזה כמועצה מקומית ב 1949. כמו לא מעט מושבות בעת ההיא, גם על ראש פינה פרש הנדיב הידוע חסות, ובנה שם גם יקב. עקב סכסוכים שונים, הסיר הברון את חסותו מהמושבה בראשית שנות ה 20, אבל יקבים עדין יש בראש פינה ומידי שנה באביב, נערך בגן הברון אשר במושבה, יריד יין משותף ל-30 יקבים מהגולן, הגליל והעמקים.
לזכותה של המושבה עומד גם מחקרו של פרופסור גדעון מר, שהקים בה מעבדה לחקר המלריה שעשתה שמות ביושבי עמק החולה. כיום, לצד בתי האבן הקסומים והוותיקים הוקמו שכונות חדשות, אך קיים בה אתר שחזור יפהפה ושביל הראשונים ישמח לקבל את פניכם.

חוות ינשוף 

בחוות ינשוף
חוות ינשוף

החווה האקולוגית, חוות ינשוף שדוגלת בחקלאות אקולוגית, מצויה בין המטעים של המושבה היפהפייה. בחוות ינשוף כובשים זיתים, מכינים ריבות ומקפידים על שימוש בחומרים מתכלים.

בחווץ ינשוף
מכינים ריבות ומקפידים על שימוש בחומרים מתכלים

סיירנו מעט בחווה הענקית והיפהפייה זכינו לטעום מהנבטים, הזיתים והתה. פגשנו את מייסדת המקום, טל שסיפרה לנו על אהבתה לטבע ועל ההזדמנות שהיא חיפשה לעשות חקלאות אחרת, תוך מתן כבוד לטבע ויכולותיו.
על מקום שהתחיל עם מכונה לביקוע זיתים וממשיך עם חלקת אדמה חקלאית של 62 דונמים בגליל, שלושה זנים שונים של זיתים שצומחים כולם בחווה, על יער מאכל ובו תפוח, משמש, אפרסק, תות ועוד, ומהם מייצרים ריבות מעולות.

בחוות ינשוף
בחוות ינשוף

על כל אלה תוכלו לשמוע אם תרימו טלפון לטל ותקבעו סיור בחווה, או תזמינו סדנאות בהן תוכלו ללמוד לגדל נבטים, לבשל בישול טבעי ועוד.

סיפורה של חוות ינשוף
סיפורה של חוות ינשוף

בקרוב מתכוונים אנשי חוות ינשוף לצאת לדרך עם Farm-Truck – חווה מתגלגלת בדרכים, וכך יוכלו למכור את תוצרתם גם מחוץ לחווה.

חוות ינשוף

רוצים את הפארם טראק עם הזיתים הכי טובים בעולם? אנשי חוות ינשוף ישמחו להגיע גם אל מקומות שיווק במרכז.
כל הטוב הזה במרחק שיחה טלפונית אל טל –  052-6945315

חוות ינשוף

יסוד המעלה
בין הרי גולן והרי נפתלי, בדרום עמק החולה, נמצאת המושבה שהוקמה בשנת 1883 והוכרזה כמועצה מקומית, כמו חברתה ראש פינה, בשנת 1949. גם עליה פרש הברון חסותו וגם כאן בתי האבן הגלילית הם סימן ההיכר של המושבה הוותיקה.

הכל דבש

שלט
מרכז מבקרים "כל דבש"

במושבה מצויה מכוורת הכל דבש שהוקמה ב 2006 על ידי משפחה מקומית והכוורות כולן פזורות ברחבי הגליל העליון ורמת הגולן. הדבש מיוצר באופן טבעי בלבד.

הכל דבש פלאייר
הכל דבש פלאייר

בחודש מאי הקרוב (2019) יפתח מרכז המבקרים החדש של המכוורת ובו, בתיאום מראש תוכלו לקבל מושג על דרך עבודתו של הדבוראי, על חשיבות הדבורים ואפילו לצפות בכוורת שקופה כדי לעקוב אחר הליך ייצור הדבש בכוורת. (אל חשש, הדבורים יכולות לצאת ולבוא כרצונן דרך צינור מיוחד שיוצא אל מחוץ למבנה)

הכל דבש
הכל דבש

מומלץ גם כסיורים לתלמידי בתי הספר, קייטנות ועוד. חוויה מרגשת ומסקרנת.
סיורים בתיאום מראש עם עמית יוסף בטלפון:- 050-2275452

ב"הכל דבש"
מבקבקים דבש ב"הכל דבש"

חולתה
קיבוץ חולתה נוסד על ידי קבוצות של הנוער העובד והמחנות העולים שהגיעו על מנת לסייע בייבוש ביצת החולה. במהלך השנים הפך הקיבוץ ליישוב חקלאי ופותחה בו תעשייה אך עקב משברים שונים הם שינו את אופיים וכיום רוב יושביו מוצאים את פרנסתם מחוץ ליישוב.

חוות דרך התבלינים

דרך התבלינים חולתה
דרך התבלינים חולתה

לאחר המשבר הגדול של קיבוץ חולתה, נעשו נסיונות שונים להקימו שוב על רגליו, אחת הדרכים לעשות כן, הייתה ביצירת קשר עם משפחת ציטרשפילר וכך הוקמה במקום חוות דרך התבלינים אם אתם על הדרך, יש שם תה תפוחים שכמותו לא טעמתם. ואם אתם לא על הדרך – סעו לשם במיוחד.

חוות התבלינים
מקבלים הסברים בדרךהתבלינים חולתה

משפחת ציטרשפילר מגדלים תבלינים כבר מעל יובל. בשנת 2003 החליט בן המשפחה להפיץ את תורת צמחי המרפא והתבלינים והקים חווה, שמעבר לשדות החקלאות האורגנית, בהם מגדלים עשרות מינים של תבלינים וצמחי מרפא.

דרך התבלינים חולתה
דרך התבלינים חולתה


היא משמשת גם כמרכז תיירותי מסקרן ובו הרצאות, סדנאות בישול וימי כיף. ואפילו ניתן להזמין ולסגור את המקום לאירועים מיוחדים.
ב 2012 התחילו להיווצר קשרים שונים בין חוות דרך התבלינים לחוות דומות באנגליה גרמניה וארה"ב. לחווה מספר סניפים:-
בית לחם הגלילית טל. 04-9533405  אילת כניסה צפונית לעיר (בדרך למסוף רבין) טל. 08-6332331
קרית חיים – רח' משה שרת 77 – טל. 04-8724875   פולג א.ת נתניה רח' גיבורי ישראל– טלפון: 09-7680099
אשקלון – צומת סילבר, אזור תעשייה צפוני – טלפון: 08-9109324
אנחנו כאמור ביקרנו במרכז המבקרים הנפלא בחולתה:-
שעות פתיחה: א'-ה' 18:00 – 09:00 ו' 15:00 – 09:00 ש' 18:00 – 09:00

פרטים נוספים:- חיים ובן צוקרמן 054-4885008  tavlinimhulata@gmail.com

שניר אירוח בוטיק

חדרי אירוח בשניר
חדרי אירוח בשניר

קיבוץ שניר
קיבוץ מתנועת השומר הצעיר ששוכן מצפון מזרח לקריית שמונה. הקיבוץ הוקם בשנת 1967 כהיאחזות נח"ל. בשנות ה 90 של המאה הקודמת היה הקיבוץ הראשון שעבר הרחבה קהילתית והפרטה בצדה. שניר – הוא אחד משמות הר החרמון. בשניר סיירנו ב"שניר אירוח בוטיק" חדרי מלון בקרבת שמורת הבניאס הנפלאה.

https://www.snirsuites.co.il/gallery

רוצים להיות בארץ ולהרגיש חו"ל? מחכים לכם בשניר

אדמה תרבות אירועים 

אדמה קיטרינג
אדמה קיטרינג

אדמה תרבות אירועים ואוכל  גם הוא בקיבוץ שניר, מקום של אירועים שמעניק לבאים בשעריו אווירה מיוחדת של שוק אוכל מיוחד במינו. אורחי שניר אירוח בוטיק, מוזמנים לאכול באדמה (עם הזמנה מראש) ולחוות את חווית החופש עד תומה.

http://www.adamma.co.il/gallery.html

לפרטים נוספים:- ענת ברוידא- 052-7276161 anat@kbsnir.org.il

יער מאכל יער קורן

יער מאכל - יער קורן
יער מאכל – יער קורן

יער קורן ברוח הסיור שלנו, שרובו התייחס לקשר שבין אדם לאדמה, לאקולוגיה והטבע, הגענו אל יער קורן שהוקם על ידי עמותת יערות מאכל בגליל שרוב חבריה עוסקים בתחומים ורבדים שונים של איכות הסביבה והאקולוגיה. הרעיון, כמו הרעיון של חוות אקולוגיות, הוא חיבור שבין האדם, לאדמה וכל הטוב שהיא מספקת. תוך "הקשבה" לאדמה ולמידה של אורח החיים הקדום בו הניחו לה להנביט את נבטיה על פי הסדר, ולא על פי הרצון שלנו.

יער מאכל - יער קורן
יער מאכל – יער קורן

יער קורן הוא יער המאכל הראשון שהוקם (אחריו קם גם יער קדרון) כשהיער מתפקד כמרכז חינוך לצד פעילויות חברתיות סדנאות ולמידה חווייתית. הוא ממוקם צפונית לקיבוץ הגושרים ומשתרע על פני 25 דונם למרגלות אתר העתיקות "תל חסס".

יובל ישמח לקבל את פניכם

בשלוש שנים האחרונות ניטעו ביער מאות עצים ושיחים, נערכו בו אירועי קהילה ללא תשלום, סדנאות שטח, קורסים מקצועיים בתחום הסביבה והקיימות וכן תיירות אקולוגית.
המקום פועל בזכות מתנדבים ותרומות. ישמחו שם לארח אתכם לסיורים במקום היפהפה, לקבל מתנדבים נוספים, וכמובן שתרומות במעות – יועילו מאד.

יער מאכל יער קורן
נוף ביער קורן

לפרטים נוספים :- יובל לייבוביץ'- 054-2656033 או כנרת- 054-2806071

לסיור בצפון הגליל הוזמנתי על ידי צוות "עמותת ארץ הגליל" תודה מיוחדת לסמדר ניר

♦♥אשמח מאד לשמוע על מקומות נוספים, קסומים בארץ. תמיד שמחה לתגובות♥♦

עברו חודשיים מאז הסיור שלנו, ואל תיבת הדוא"ל שלי הגיעה פניה שאני מביאה אותה כאן ככתבה וכלשונה.

לאחרונה ביקרת בגליל העליון במסגרת עמותת ארץ הגליל.
לצערי לא נכללתי בסיור שלכם, אבל אני רוצה לחבר אותך לאחת החוויות העוצמתיות שיש באזור… "מצפה נמרוד".
בתור אב שכול שאיבד את בנו, נמרוד, במלחמת לבנון השנייה, הצבתי על דגלי את המטרה לגעת בכמה שיותר אנשים ולהנציח את המורשת של נמרוד תוך כדי העברת חוויה מרגשת במיוחד למבקרים באזור הכוללת:
– המצפה עצמו שהינו עמדת תצפית מדהימה לכל הגליל והגולן
– במצפה משקפת ארוכת טווח ללא תשלום ועמדת מסבירן המשמיע את הסיפור של המקום
– גן קסום המטופח באופן שוטף
– האתר מהווה הנצחה לנמרוד שגב, אך גם לשלושת חבריו שנספו עמו בטנק וקיבלו אזור הנצחה גם הם במקום
– ניתן לקבל הדרכה ואף סיורים פרטיים על-ידי חזי עצמו, אביו של נמרוד, בתשלום הנתרם כולו לאחזקת המצפה.
אשמח לעמוד לרשותכם בכל עת ואשמח אם תוכלו לשלב את המצפה בכל דרך הנראית לכם אפשרית באזכור הגליל, הצפון ובכלל.
תודה רבה ושבוע מקסים
חזי שגב
מצפה נמרוד
ראש פינה
050-5325732

וחזי מבקש:- קחו 3 דקות לצפות בסרטון הבא שמסביר הכל:

 

עוד על תיירות אקולוגית תוכלו לקרא ברשומה
טיול פריחות בשרון
עוד המלצות לטיולים בצפון תוכלו למצוא ברשימה להלן:-

טיול שבת ממפל פרוד לפסיפס בציפורי

אטרקציות בעמק יזרעאל

טיול למפלים בגולן – ועוד

סיפור אהבה גלילי

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים