טיול זוגי במדריד (חלק שני)

מוזיאונים, כיכרות, גרפיטי ועוד קצת – בבירת ספרד

כיכר
כיכר סנטה אנה

בפוסט "לראות את אורות מדריד חלק ראשון" סיפרתי לכם על טיול זוגי שעשינו, לקראת חג המולד בשנה שעברה. הקדשתי אותו לכנסיות, שווקים ועוד אטרקציות ששובבו את נפשותינו. הפעם אני מייחדת את רוב הפוסט לסיור במוזיאונים וגנים.
אני מתחילה עם מוזיאון שהעביר אותנו טלטלה.

מוזיאון תיסן בורנמיסה

במוזיאון
במוזיאון תיסן בורנמיסה

במוזיאון מוצג אוסף האומנות של תיסן בורנמיסה. יצירות מסוף המאה ה-15 עד סוף המאה ה-20 מתקופות שונות וסגנונות שונים מגותי עד פופ ומה שביניהם. יש בו עבודות של אמנים כמו רפאל, אל גרקו, רמברנדט, מונה,
פיקאסו, ואן גוך, מאטיס ועוד. אהבנו את המוזיאון הזה מאד, בילינו בו שעות ארוכות ונהנינו הנאה גדולה.

ואז, כשחזרנו לארץ, ראינו סרט מהפך מעיים בשם "העדות" שמספר על טבח רכניץ.
בלילה שבין 24 ו-25 במרץ 1945, ליד רֶכניץ שבאוסטריה, קבוצה של תושבים מהחברה הגבוהה התאספו למסיבה בטירתה של הרוזנת מרגיט בורנמיסה. תוך כדי המסיבה, חולקו לחוגגים רובים והם יצאו מהמסיבה, טבחו ב 200 עובדי כפייה יהודיים וחזרו לטירה להמשיך לחגוג. כולם ידעו, כולם שתקו, עד אחד נרצח ואחרים נעלמו.
זיכרון ההנאה מהמוזיאון נשאר. אבל, עם הידיעה שחלק גדול מהאוסף נגזל מיהודים בתקופת השואה, ותרומת משפחת בורנמיסה לזוועת היהודים, נוסף משקע כבד של טעם מר.
אני מפנה אתכם למאמר מרתק של הדסה גורוחובסקי, שמספר על אוסף האומנות הזה ואיך הוא נוצר. "אוצר אומנות בתיבת פנדורה -על אוסף האומנות של תיסן בורנמיסה"
כתובת:-  Paseo del Prado, 8, 28014 Madrid (פתוח בימי שני מ 12-16 חינם) שעות פתיחה:- ב' 12:00-16:00 (חינם לחלק מהתערוכות) ג'-א' 10:00-19:00
  עלות 12 יורו

המוזיאון ממוקם לא רחוק ממזרקת נפטון היפה אך הלא נגישה.

מיזרקה
מזרקת נפטון

רוב המזרקות בעיר מגודרות ובעצם משמשות ככיכרות (מעגלי תנועה) מה שמונע גישה אליהן. אבל בהחלט ניתן להתרשם מיופייה גם מרחוק. בכלל, כשאתם מטיילים במדריד, תוכלו לפגוש לא מעט פסלים ומזרקות מיוחדים ומושכי עין.

מיזרקה
מזרקת נפטון מדריד

מוזיאון ריינה סופיה

מתאכסן במבנה מהמאה ה 18 ששימש כבית חולים, עד שבשנת 1965 נסגרו שעריו. השיפוצים שהפכו אותו למה שהוא היום החלו רק בשנת 1980. בסוף 1988 נערכו שינויים סופיים במבנה והוסיפו את מגדלי המעלית העשויים זכוכית שמשתלבים עם פסלו של מירו שנמצא בחזיתו.
אולי זה לא יפה להגיד – אבל חיצונית המבנה פשוט אכזב אותנו. לקחו ממנו את הייחוד של גילו ולטעמנו קלקלו. זהו המרכז לאמנויות והמוזיאון הלאומי של ספרד. וכנראה מאחר והוא מתרכז באמנות מודרנית החליטו על "שיבוש" המראה שלו. מוצגים בו מיטב האומנים הספרדים מהמאה העשרים כמו פיקאסו, דאלי ומירו והיצירה החשובה ביותר במוזיאון היא הגרניקה של פיקאסו.
כתובת:-  Calle de Santa Isabel, 52, 28012 Madrid  שעות פתיחה:- ג' – סגור. ב,ו ד-ו' 10:00-21:00 שבתות וחגים לבדוק באתר. עלות 10 יורו בקופה ובהזמנה באינטרנט 8 יורו
בשל קוצר הזמן אנחנו בחרנו מראש ללכת על שעות הפתיחה החינמיות בהן החל מהשעה 14:30 ואילך רק אוסף 1 ותערוכות "רחמים וטרור". שביל פיקאסו לגרניקה וברוס קונר פתוחים

מוזיאון הפראדו

מבנה
הכניסה לפראדו

נחשב לאחד המוזיאונים החשובים בעולם. הכניסה מראה מבנה רחב וקובייתי משהו שבמהלך המאה ה 20 נבנו לו אגפים נוספים כדי להכיל את כמות האוספים הגדולה שלו. אבל אל תטעו ותנו לעיניים לראות את כל המבנה כולו.
קראתי שרק כשביעית מכמות היצירות שבו, מוצגות למבקרים בכל זמן נתון. עד כדי כך גדול ועצום האוסף שלו.

נגן רחוב
הכניסה אל הפראדו

הוא ענק. באמת צריך להקדיש לו יום שלם (אם לא שבוע ) ולא רק את מספר השעות שהקדשנו לו. סיור במדריד חייב לכלול אותו ולכן תכננו לכם את הזמן בהתאם.
כתובת:- Paseo del Prado, s/n, 28014 Madrid  שעות פתיחה:- ב'-ש' 10:00-20:00 בין 18:00-20:00  ימי ראשון 17:00-19:00 – חינם. עלות 15 יורו

אחד המוזיאונים שהסבו לנו הנאה ואני כמעט מתפתה לתת לו את התואר:- "גולת הכותרת בעיני הכותבת" הוא המוזיאון הבא:-

קולאז תמונות
מוזיאון סורולה מדריד

מוזיאון סורולה

גלובוס ותמונות
מוזיאון סורולה

סורולה היה צייר ספרדי (ממוצא קטלוני דווקא), 1863-1923, שרוב עבודתו התמקדה בציור דיוקנאות, נופים ועבודות על נושאים חברתיים והיסטוריים. העבודות, שצוירו רובן באוויר הפתוח, מתארות את החופים שטופי השמש המסנוורת של ולנסיה. סוג של אימפרסיוניזם עם טוויסט.

מוזיאון סורולה
מוזיאון סורולה

המוזיאון ממוקם בבית בו חיו הצייר ומשפחתו מאז 1911. אוספיו מפוזרים בכל פינות הבית, שהשתמר כמעט ללא פגע. אוסף הציורים, לצד הרהיטים והפריטים המקוריים של הבית מציגים הרמוניה פלאית והמקום נחשב לאחד מבתי האמן השמורים ביותר באירופה. במוזיאון תוכלו לראות גם אוסף צילומים משפחתיים, דיוקנאות וצילומים שלו תוך כדי עבודה כשלא מעטים צולמו על ידי בני משפחה, אבל גם על ידי צלמים ידועים. להתבונן בצילומים הללו ולדעת את השנים בהם צולמו זו התרגשות של ממש. בצוואתה, הורישה רעייתו של סורולה את הבית ואת עבודותיו למדינה כדי שיוקם מוזיאון שיקטלג את עבודותיו, ישמר את זכרו, וינגיש את עבודותיו כך שיהיה מוכר לכל הקהלים.

חצר
חצר מוזיאון סורולה

מקום קסום! על חצרו הפלאית וחדריו עמוסי היצירות והפריטים שונים. אני לא יודעת אם "רוצו" זו מילה מדרבנת מספיק. אבל זו היחידה שמצאתי כרגע. באשר אלינו, אני יודעת שאם נחזור לעיר נבקר שם שוב!
כתובת:- Paseo del General Martínez Campos, 37, 28010 Madrid שעות פתיחה:- ג'-ש' 09:30-20:00 א' וחגים 10:00-15:00 עלות 3 יורו

מוזיאון לזארו גאלדיאנו

מבנה - פנים
מוזיאון לזארו גלדיאנו

נפתח בינואר 1951 לאחר שבצוואתו ביקש אספן האומנות גלדיאנו שהאוסף שלו ישמש לטובת הדורות הבאים. זהו אוסף פרטי מרשים ביותר, שכולל יצירות אומנות שונות:- ציורים, פיסולים, עבודות צורפות ויש שם אולם שמוקדש לגויה.

מוזיאון
במוזיאון לזארו גלדיאנו

המבנה בו שוכן המוזיאון היה בית מגוריו של האספן ולכן (למעט בשתי הקומות הראשונות) נאלצים היו לשנות את תכנון הפנים על מנת לאפשר את הצגת מירב האוספים מהיצירות תוך שמירה על טמפרטורה ולחות המתאימים לשימורם.

תצוגה
תקרה ותצוגה בלזארו גלדיאנו

כתובת:- Calle de Serrano, 122, 28006 Madrid

כיכרות במדריד

אנדרטה
אנדרטת הנופלים עבור ספרד Plaza de la Lealtad

פלאסה דה סיבלס

בניין
פלאסה דה סיבילס

במרכזה נמצאת מזרקה מרהיבה שנוצרה ב 1782 והוצבה בכיכר ב 1895. המזרקה הפכה עם השנים לסמלה של הבירה, והיא מתארת את האלילה הרומית (סיביל) סמל החקלאות, הפריון וכדור הארץ, נוהגת כרכרה רתומה לשני אריות.

מזרקה
פלאסה דה סיבילס

מראשית ימיה ועד 1862 היא שמשה לא רק לנוי, אלא היו ממנה שני צינורות שסיפקו מים לתושבים. בניינים יפהפיים מקיפים את הכיכר והיא בהחלט אחת הכיכרות היותר מרשימות של העיר מתאבן

כיכר בלילה
פלאסה דה סיבילס

כתובת:- Plaza Cibeles, 3, 28014 Madrid

"סנטרו סנטרו"

בנין פנים
סנטרו סנטרו

המרכז לתרבות ואזרחות, הוא אחד הבניינים היפהפיים הנמצאים בכיכר. חלל תצוגה מרהיב. חמש הקומות מוקדשות כולן לתערוכות שונות בנושאים שונים.
יש מרפסת תצפית על גגו והעלייה לשם עולה 3 יורו. תור ארוך ליד הקופות והקור עשו יד אחת וריפו את ידינו, ומתוך התחשבות באפינו שאיימו לנשור מעל פרצופינו, ויתרנו.אני מניחה שבמזג אויר קצת יותר חמים מ 3 המעלות שקיבלו את פנינו, היינו עומדים בתור לכרטיסים ועולים גם לשם.
כתובת:-
Plaza Cibeles, 1A, 28014 Madrid

כיכר סול – פוארטה דל סול

פסל
הדוב והתות בכיכר סול – מדריד

כנראה הכיכר המוכרת והמפורסמת ביותר בבירת ספרד. אין מי שיגיע לבקר בעיר ולא יגיע  אליה. בצורתה החצי אליפטית היא מהווה צומת מקשרת בין הרחובות ההיסטוריים של העיר להולכי הרגל. לאן שתלכו ומאיפה שתבואו, היא תמרור שמנקז אליו וממנו את כל ההולכים ושבים. כשמה כן היא, כיכר השמש וכאילו שולחת קרניים – הרחובות סביבה – אל שאר העיר.
היא גם נקודת המוצא עבור כל הכבישים ההיקפיים החשובים בספרד (ולא ניתן להגיע אליה עם רכב פרטי) ובה נמצאת לוחית "קילומטר האפס" שמסמלת את נקודת ההתחלה ממנה מודדים את הכבישים המהירים. לא הצלחנו לצלם אותה. כל הזמן עמדו עליה 🙂 אז פשוט תאמינו לי שהיא שם.

בניין העירייה והשעון בכיכר סול – מדריד

בניינים רבים מקיפים את הכיכר אבל המבנה הנחשב ביותר הוא בית העיריה ועליו השעון המפורסם שעיני כל אורחי הכיכר נישאות אליו כשסופרים את השניות האחרונות שמלוות את השנה היוצאת ומובילות אל השנה הנכנסת. פסלים נחשבים בכיכר הם פסלו של המלך קרלוס השלישי רכוב על סוס, שהוצב שם רק בשנת 1997, ופסל של דוב מכרסם תות. פסל הדוב נחשב לסמל המפורסם ביותר של מדריד והוא מופיע על דגל העיר. ואם תלכו ופניכם כבושות בקרקע, תוכלו לראות אותו מצויר על מדרכות העיר.

על מדרכות מדריד

רצינו לראות את אורות מדריד? במרכזה ממוקם כל שנה עץ אשוח עצום ממדים עשוי אלפי מנורות. והוא נראה למרחוק. מראה מדהים ביופיו.

עץ האשוח המואר 2017

פלאסה מאיור

מבנה
כיכר מאיור

כיכר מלבנית מוקפת בנייני מגורים לא רחוקה מכיכר סול. כשאנחנו הגענו, היו בה שפע דוכנים לקראת חג המולד, רובם עם דמויות שמיועדות לסיפור האסם וישו, אבל לא רק. וכמובן שפע אומני רחוב. יש לכיכר לא פחות מתשע כניסות ובמרכזה פסלו של פליפה השלישי על סוס.

כיכר מאיור
כיכר מאיור

אחד הבניינים הבולטים בכיכר הוא קאסה דה לה פנאדריה מבנה סימטרי עם ציורי קיר עליו והוא נבנה בסביבות 1790. הכיכר עברה לא מעט במהלך השנים, החל מקרבות שוורים, הוצאות פומביות להורג כולל טקסים "חגיגיים" של האינקוויזיציה ועוד. מסביבה חנויות חלקן מסורתיות ממש עם תלבושות פלמנקו ועוד. מרחק הליכה מהכיכר נמצאת:-

פלאסה סנטה אנה

כיכר סנטה אנה
כיכר סנטה אנה

בכיכר הזו היה המלון בו התאכסנו. כיכר קטנה יחסית ומתוקה לתפארת. הכיכר קרובה מרחק הליכה קצר משתי הכיכרות הראשיות ויש בה שפע של בתי קפה מסעדות ובארים.

פסל
בנין התיאטרון ופסלו של לורקה בכיכר סנטה אנה

בצידה המזרחי תוכלו לראות את בנין התיאטרון שהחל את פעילותו כבר בשנת 1583, אך נהרס ונבנה מחדש בשנת 1807. שני פסלים יפהפיים יש בה, האחד של גרסיה לורקה והשני של פדרו קלדרון, שניהם מחזאים ומשוררים.

פלאסה דה לה ויה Plaza de la Villa

כיכר
פלאסה דה וילה

הבניין הגדול ביותר בכיכר הוא בניין העירייה לשעבר שבנייתו החלה בשנת 1644 והסתיימה רק בשנת 1696. עד אז, הספיקו מספר אדריכלים להתערב בתכנונו ובנייתו. הבניין עצמו שימש במהלך השנים הן כאולם עירייה והן – ככלא.
הבניין העתיק ביותר טורה דה לוס אנג'לס –גם הוא אחד המבנים העתיקים ביותר במדריד ונבנה במהלך המאה ה – 15. בכיכר פסל של אדמירל ספרדי שתכנן את ניסיון הפלישה לאנגליה. משהו בכיכר הזו שבה את לבי מאד.

כיכר
פלאסה דה וילה

למרות יופיין של הכיכרות האחרות, הכיכר הזו וכיכר סנטה אנה – הילכו עלי קסם. מעניין מה אתם תחשבו על שתי אלה.

פארק בואן ריטרו

פארק
פארק רטירו

ריאה ירוקה ויפהפייה במרכז הכרך. 125 דונם, יותר מ 15 אלף עצים, גן וורדים וגינון מיוחד. פסלים נאים, מקווה מים יפה וגדול בו האים חותרים, ארמון וביתן זכוכית מרשים שבמקור הוקם על מנת לגדל בו צמחים אקזוטיים.

ביתן זכוכית
ביתן הזכוכית פארק רטירו
פארק רטירו
פארק רטירו

כיף לטייל בו כיף לשבת בבית הקפה שליד האגם ולשתות קפה. בחלק שליד ביתן הזכוכית תוכלו לפגוש גם ברבורים שחורים.

פלאסה אוריינט – Plaza de Oriente

הארמון

מרחק הליכה פעוט מהאלמודנה, בסמוך לארמון המלוכה כיכר גדולה ויפה ביותר, כשבמרכזה פסלו של המלך פיליפה. היא מכונה כיכר המזרח מפני שהיא ממוקמת מזרחית לארמון המלכותי. בכיכר תוכלו לראות פסלים חיים עושים נפלאות ועוד.

כיכר
כיכר אוריינט

אחרי ששהינו שעות ארוכות במוזיאונים, החלטנו שלא להכנס אל ארמון המלוכה. ובכלל, צריך להשאיר משהו גם לפעם הבאה, לא?

גני סבאטיני

גנים
גני סבאטיני

בחזיתו הצפונית של הארמון המלכותי, ממוקמים גני סבאטיני המחולקים לשלושה מפלסים. הם תוכננו על ידי פרנצ'סקו סבאטיני שהיה ארכיטקט נוף מוכר וידוע במאה ה – 18 בסגנון ניאו קלאסי. סימטריה נאה לעין. הגנים פתוחים לקהל. שוב, היה כל כך קר שממש התקשינו להעניק לו את השהות הראויה. אבל גם ממעט הזמן שהקדשנו לו, אני יכולה להמליץ עליו בשמחה.
כתובת:- Calle de Bailén, 2, 28013 Madrid

ואם במוזיאונים עסקינן – אי אפשר בלי המוזיאון הגדול בעולם. מוזיאון הרחוב הגרפיטי

 

גרפיטי
גרפיטי בממדריד
גרפיטי
גרפיטי
גרפיטי
גרפיטי

לא אפרט שמות רחובות או שמות אמנים (אין לי מושג), פשוט אחלוק אתכם את התמונות והצבעים. כי בכל מסלול במדריד, לא משנה לאן תבחרו לפנות – תוכלו למצוא אותם, על תריסים ועל קירות.

טיפ העברות

טיפטיול 1
כדי להגיע אל המלון משדה התעופה ובחזרה, בחרנו ב  RT אחרי שקראנו עליהם המלצות. הנהג חיכה לנו בשדה כשנחתנו. היה אדיב ומקסים. ואפילו הסב לנו נחת רבה, כשראינו שזיהה אותנו עוד לפני שאנחנו פנינו אליו. מתברר שהוא ראה קטעי נגינה של אוריאל באינטרנט, אהב אותם ולכן זיהה אותו ואת צמודתו (א"א אני). בדרך הראה לנו מקומות עליהם שאלנו והמליץ על מסלולים במדריד. בחזרה לשדה התייצב לשמחתנו אותו נהג עצמו בדיוק בשעה היעודה, והסביר לנו בדיוק לאן לגשת בשדה התעופה. שרות מעולה ונוח. בחרנו נכון.

וכדי שגם אתם תוכלו ליהנות מנגינתו של אוריאל

 

פסל
פסל שאהבתי ברחוב

 

אם טיילתם במדריד ויש לכם המלצות נוספות, או אם נעזרתם בפוסט כדי לטייל בה, אשמח מאד אם תשתפו אותי בתגובות.

לחצו על הקישור לקבלת מידע נוסף אודות טיולים בחו"ל

 

 

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים