לראות את אורות מדריד (חלק ראשון)

טיול זוגי במדריד לקראת חג המולד

הבנין הכי מצולם במדריד
מטרופוליס

זה מה שקורה כששני כוחות נפגשים, כדי להגשים לי חלום:- לראות עיר אירופאית מקושטת לקראת חג המולד.
באפריל, קורס אתר ההזמנות תוך כדי הזמנת כרטיס טיסה לפראג לספטמבר ומתסכל אותי קשות, ושני זוגות חברים שלנו שלא נפגשו מעולם, נוטלים על עצמם משימה קדושה, לשכנע אותנו שאנחנו פשוט חייבים להיות במדריד בדצמבר.
כשהזמנו את כרטיס הטיסה – האתר עמד במשימה בכבוד.

אורות ברחובות מדריד
אורות ברחובות מדריד

לקראת חג המולד, מדריד מתקשטת בשלל אורות. כל רחוב מקבל נושא אחר מיוחד משל עצמו והתאורה מתוכננת על ידי מעצבי תאורה שנבחרים מחדש מידי שנה. מאחר ודי קשה רגלית להקיף את כל הרחובות המוארים, המציאו את:-

אוטובוס האורות

שירות אוטובוסים מוזל העובר תוך כדי נסיעה איטית, בכל הנקודות המרכזיות של רחובות מדריד המקושטים  בעלות מינימאלית. השירות פועל מתחילת דצמבר עד לתחילת חודש ינואר, מדי שנה, בהתאם לימי הפעילות ושעות הפעילות של הרחובות המוארים. מסלול האוטובוס יוצא מכיכר קולון והוא עובר בכל הרחובות המרכזיים של מדריד. כל מספר דקות יוצא אוטובוס , הראשון יוצא בשעה 18:00 והאחרון, טיפה מעט אחרי 21:00. את המידע הזה קראנו באינטרנט. מה שלא כתוב היה שם ולא השכלנו לחפש במקומות אחרים, הוא שיש לרכוש כרטיסים מראש באמצעות האינטרנט. אז טרחנו והגענו לתחנה הראשונה אבל, לא הצלחנו לחוות את הנסיעה בו. אני מצרפת פה את האתר דרכו ניתן לרכוש כרטיסים לאוטובוס האורות.

כנסיות במדריד

לקראת חג המולד מתמלאות הכנסיות (וחלונות הראווה של החנויות) במיצגים על הולדת ישו. לכל כנסייה יש את המיצג שלה. בחלקן המיצג גדול יותר ובחלקן קטן. אבל בלי ספק, לטעמנו (ועושה רושם שגם לפי טעם הקהל הגדול שהיה בה) המיצג שהיה בבזיליקה הראשונה שאציג לפניכם עכשיו, היה היפה והמרשים מכולם. אם אתם שם לקראת חג המולד – אל תפספסו!

מיצג בסן מיגל מדריד
מיצג חג המולד בסן מיגל מדריד

 

בזיליקת סנט מיגל

סן מיגל מדריד בזיליקה
סן מיגל מדריד


כ
נסייה רומית קתולית שנבנתה בסגנון הבארוק, במאה ה -18 ונחשבה לבזיליקה קטנה. ממוקמת בקרבת ארמון הארכיבישוף.

בזיליקת סן מיגל מדריד - מיצג
מיצג הולדת ישו בסן מיגל מדריד

עיטורי הפנים ופסלי העץ שבה נחשבים למיוחדים במינם.

בזיליקת סן מיגל מדריד
בזיליקת סן מיגל מדריד

 מתאבן לפיתוי  

כתובת:- Calle de San Justo, 4, 28005 Madrid

כנסיית קולגייט של סן איסידרו

סן איזידרו מדריד
סן איזידרו מדריד

הקתדרלה העתיקה ביותר במדריד נבנתה סביב 1620, לפי מודל של כנסיית Gesu ברומא. בשנת 1936, נשרפה הכנסייה כמעט כליל. הן החזיתות והן הכיפה המרכזית, נבנו ושוחזרו לאחר מלחמת האזרחים

סן איזידרו מדריד
סן איזידרו מדריד

כתובת:- Calle de Toledo, 37, 28005 Madrid

כנסיית סן אנדרס

כנסייה מדריד
כנסיית סן אנדריאס מדריד

כנסייה בארוקית שבנייתה החלה בשנת 1657. שחזורים ותוספות בוצעו במהלך השנים, אבל רוב העיצוב הפנימי נפגע ונהרס במהלך מלחמת האזרחים בספרד.

כנסייה במדריד
סן אנדריאס מדריד

כאמור, אנחנו הגענו לקראת חג המולד כשההכנות בשיאן, ולכן בבואנו לכנסייה נפלה לאוזנינו הזכות לשמוע שירה מופלאה של הכומר עם חבורת ילדים שהתכוננו לקראת המצגת של חג המולד. הנשימה נעתקה מהיופי. היינו כחולמים.
כתובת:- Plaza San Andrés,, 28005 Madrid

בזיליקת סן פרנסיסקו אל גרנדה

כנסייה אל גרנאדה
אל גרנאדה

אחת הבזיליקות המרכזיות של מדריד. נבנתה בין השנים 1761-1785, על גבי כנסייה קטנה יותר מהמאה ה-16. הכנסייה מוקדשת לפרנסיסקוס הקדוש שהטיף לחיי סגפנות וצניעות. אין שום דבר סגפני או צנוע בבזיליקה המרשימה והיפה הזו 🙂

אל גרנאדה מדריד - כנסייה
אל גרנאדה מדריד – פנים

אדריכלי הכנסייה נאלצו להתגבר על קשיים טכנולוגיים רבים על מנת להצליח לבנות את הכיפה הגדולה, שקוטרה כ-33 מטרים, שנחשבת לאחת הכיפות הגדולות בספרד. שערי ברזל עצומים מסמנים את הכניסה לכנסייה, פסלי שיש ענקים מעטרים אותה, ודלתות עץ בעלות פיתוחים מרהיבים ועיטורי זהב מצויים בחללה.

אל גרנאדה מדריד - פנים (1)
אל גרנאדה מדריד – פיתוחים מרהיבים על הדלתות

שישה אגפים, שבכל אחד מהם מזבח, ובאמצע נמצא המזבח המרכזי. כל אגף צויר על ידי אמן אחר. האגף של גויה נמצא בחדר הראשון משמאל, והציור שצויר בו, בשנת 1781, מתאר את הנדרש והצפוי בציורי כנסייה.

כנסייה אל גרנאדה מדריד
אל גרנאדה מדריד

כתובת:- Calle San Buenaventura, 1, 28005 Madrid

סן חרונימו אל ריאל

סן חרונימו אל ריאל
סן חרונימו אל ריאל

הכנסייה הגותית היחידה במדריד, נבנתה במהלך המאה ה 15. במאה ה 19 עברה מספר שחזורים. יש בה לא מעט יצירות אומנות מרהיבות.

סן חרונימו אל ריאל
סן חרונימו אל ריאל

היא נמצאת ממש מול מוזיאון הפראדו (עליו אכתוב בפוסט הבא) וכשאתם מתכננים מסלול במדריד, כדאי לשלב את שני המקומות.
כתובת:- Calle Moreto, 4, 28014 Madrid

קתדרלת אלמודנה הקדושה

כנסייה מדריד
אלמודנה – מדריד

מאד אהבנו את הכנסייה היפה והמודרנית הזו. כשהגענו אליה, עסוקים היו בני תנועות נוער בלויית מדריך, בפינוי רכבים עצומים מבגדים ומתנות שהם אספו שם עבור אותם שאין להם, לקראת החג. אז זה אמנם חסם מעבר אחד, אבל המראה של בני הנוער המתלהבים סוחבים ארגזים, מפטפטים ומתחילים וארגן את החג – שובב את נפשותינו.
תחילת הבניה ב 1879 והופסקה עם פרוץ מלחמת האזרחים הספרדית. חזרו לעבודות הבניה במהלך שנות ה 50 של המאה הקודמת ולמרות שבנייתה הושלמה סופית רק ב 1999 על סיומה הוכרז ב 1993 לקראת ביקורו של האפיפיור.
מבחוץ היא בנויה בסגנון ניאו קלאסי מלבנים שתתאמנה למראה ארמון המלוכה שנמצא מולה, ובתוכה ניאו גותי.

 חזית האלמודנה מול הארמון
חזית האלמודנה מול הארמון

נאו־גותיקה היא תנועה באדריכלות שהחלה את צעדיה הראשונים בסוף המאה ה-18 דווקא בבריטניה, אך הפופולאריות שלה הרקיעה שחקים באדריכלות של המאה ה-19 באירופה. מטרתה הייתה לנסות ולשחזר את האדריכלות הגותית מימי הביניים באירופה, תוך שימוש באמצעים מודרניים יותר והיא התפתחה לצידה של אדריכלות הנאו-קלאסית של אותה תקופה. ובכל זאת האלמודנה מודרנית יותר מרוב הקתדרלות שראינו. תקרתה מעוטרת בצבעים יפהפיים ויש בה אוירה באמת נעימה ומיוחדת.

קתדרלת אלמודנה מדריד צבעונית ויפה
קתדרלת אלמודנה מדריד צבעונית ויפה

כתובת:- Calle de Bailén, 10, 28013 Madrid

ועכשיו אני לוקחת אתכם לאחד המקומות היפים ביותר שראינו במהלך ביקורנו במדריד. עד כדי כך הוא יפה, שממש צריכה הייתי להתאפק ולא לפתוח את הפוסט הזה עם ההמלצה עליו.
משום מה אין אליו התייחסות מספקת (לטעמי) באתרים השונים בעברית, ואנחנו חושבים שזה באמת הפסד. כולי תקווה שבעקבות הפוסט הזה, מי שיקרא בו ומתכנן טיול במדריד – לא יפסיד את המקום הנהדר הזה:-

הקריפטה של הקתדרלה

הקריפטה של האלמודנה
הקריפטה של האלמודנה

ממש מתחת לאלמודנה שוכנת הקריפטה (חלל/אתר קבורה) המדהימה (ממש מול הקיר המוסלמי). הכניסה אליה היא מהרחוב. במקום לפנות ישירות לכיוון הקתדרלה והארמון, יורדים למטה, לכיוון התצפית והכניסה לקריפטה מימינכם (מדרום לקתדרלה).
בנייתה החלה באפריל 1883, והיא נפתחה לתפילה ב 1911. על הרצפה וגם בקירות, ישנם קברים של האליטה הספרדית.
כל פנים הקריפטה עשוי אבן והיא נתמכת על ידי 558 עמודים כשלכל עמוד כותרת שונה וכל עמוד בגובה קצת שונה, בגלל האיכויות השונות של האבנים השונות בהם השתמשו.

הקריפטה
הקריפטה – אין כותרת שחוזרת על עצמה

באמת שאין כותרת שחוזרת על עצמה. המראה מדהים ומן הסתם, למי שהתבונן בנו מהצד, נראינו משונים כשאנחנו הולכים ומקיפים כל עמוד ועינינו נשואות אל על. העמודים נישאים לעיתים עד לגובה של 3.28מטר!!
רק אל מול המזבח ישנם 50 עמודים שעשויים מחתיכת שיש אחת!! הפרסקאות והויטראזים שם מרהיבים ביופיים.

קריפטה - אלמודנה
קריפטה – אלמודנה פנים

בקיצור, הרי לאלמודנה תגידו בכל מקרה, כי היא מומלצת בחום ובצדק בכל מקום בו תקראו על תיירות במדריד. ואם אתם כבר בסביבה, חובה להגיע לשם אני מבטיחה שלא תתחרטו. להתרשמות נוספת על הקריפטה:-

עד כאן על הכנסיות בהן ביקרנו במדריד.

 

כשאתם מגיעים למדריד, אחת האטרקציות המבוקשות ביותר הוא מופע פלמנקו.

וילה רוסה Tablao Flamenco Villa Rosa

ריקוד פלמנקו
פלמנקו בוילה רוסה

בכיכר סנטה אנה ביקרנו במופע פלמנקו מרהיב, צבעוני ומרגש. לא מעטים הם המקומות עליהם ממליצים לצפיה במופעי פלמנקו, אבל על המקום הזה שמענו וקראנו יותר המלצות מאשר על כל האחרים. אני מצטרפת להמלצות בחגיגיות.
שימו לב:- חייבים להזמין מקומות מראש ואפשר בהחלט לבקש במלון בו אתם נמצאים לעשות זאת עבורכם. אסור להסריט את המופע, מותר לצלם.
עלות (נכון לדצמבר 17) 35 יורו לאדם.
כתובת:-
Plaza Sta. Ana, 15, 28012 Madrid

גם השווקים המיוחדים של מדריד מוקד משיכה בפני עצמם וכמעט כל מסלול במדריד יכלול אותם. אלה הם השניים בהם ביקרנו:-

אל רסטרו

בשוק הפשפשים
שוק הפשפשים אל רסטרו – מדריד

שוק הפשפשים הפופולרי ביותר במדריד, המתפרש על פני מספר רחובות וכיכרות בשכונת לה לטינה ברובע סנטרו. מאחר ואנחנו הדסנו את הדרך אליו, מכיכר סנטה אנה שם היה המלון שלנו, והגענו לאחר ביקור בכנסיה, לא ראינו את כולו.

בשוק הפשפשים אל רסטרו מדריד
בשוק הפשפשים אל רסטרו מדריד

 

בשוק הפשפשים אל רסטרו מדריד
בשוק הפשפשים אל רסטרו מדריד

שימו לב. אזור השוק אינו מישורי. או לייתר דיוק הרחוב הראשי שלו בירידה/עליה תלולה. אם גם אתם נוהגים להלך רבות, תכננו את המסלול כך שתגיעו אליו מלמעלה.

בשוק הפשפשים אל רסטרו מדריד
בשוק הפשפשים אל רסטרו מדריד

השוק פועל בכל יום ראשון ובימי חג, בין השעות 09:00-15:00
כתובת:-
Calle de la Ribera de Curtidores, 28005 Madrid

 שוק סן מיגל

שוק סן מיגל
שוק סן מיגל -השוק המקורה

אחת האטרקציות המוכרות והמושכות במדריד. השוק נחנך לפני למעלה מ 100 שנים והוא אחד השווקים הגסטרונומיים העיקריים והנחשבים בעולם. לא תפספסו אותו, המבנה החריג בנוף המדרידי עשוי ברובו זכוכית וברזל. תמצאו שם את כל סוגי המזון, החל מזיתים ממולאים (תענוג) וכלה בעוגות, יינות, מאכלי ים, גלידות, מאפים ועוד. ולא רק תיירים אלא גם המקומיים נהנים מאד לבלות בו.

שוק סן מיגל
שוק סן מיגל שפע דברי מזון

כתובת:- Plaza de San Miguel, s/n, 28005 Madrid


ונעבור למה שהיה עבורנו אטרקציה לא מתוכננת

באחד הערבים בעודנו מטיילים לכיוון כיכר סול מכיוון בנין האופרה, כששקית ערמונים חמים בידנו (תענוג בפני עצמו) ראינו שלט שהפתיע ושימח אותנו מאד.
Palacio de Gaviria
הוא ארמון מהמאה ה- 19, אשר מארח בתוכו תערוכות מתחלפות, וכנראה גם משמש להופעות שונות. הריהוט שבו מתקופת הבארוק. שטיחים מיוחדים, מראות מרשימות ותקרות מדהימות.
לדאבון לבי, המקום קצת מוזנח ופה ושם מתפורר וחבל, אבל למרות ההזנחה הזו, ניתן לראות את יופיו.
כתובתו:- Calle del Arenal, 9, 28013
ועל הארמון תלוי היה שלט ענק, עם ציור שזיהינו מייד, וכתוב היה לאמור:-

כרזה
אטרקציה – תערוכה של מוכה

במקום מתקיימת תערוכה של אלפונס מוכה.

אלפונס מוכה

אלפונס מוכה
אלפונס מוכה

היה צייר צ'כי שהיה אחד הבולטים, אם לא הבולט והמשפיע ביותר בסגנון האר-נובו. מודעות, כרזות תכשיטים ושטיחים, מה הוא לא צייר ועיצב. ב 1894 עיצב מוכה כרזה מפורסמת של השחקנית שרה ברנארד ובזכות אותה כרזה הרקיע פרסומו שחקים. אחת העבודות המפורסמות שלו נמצאת בקתדרלת ויטוס הקדוש בפראג. מאחר ואנחנו אוהבים את מוכה עוד מביקורינו בפראג,  כמובן שלא יכולים היינו שלא לחגוג על האפשרות לפגוש אותו גם במדריד.
להנאתכם מתאבן מוכה 🙂


בפוסט הבא:- מוזיאונים, גרפיטי, כיכרות ועוד בבירת ספרד

אם טיילתם במדריד ויש לכם המלצות נוספות, או אם נעזרתם בפוסט כדי לטייל בה, אשמח מאד אם תשתפו אותי בתגובות.

קבלו מידע נוסף במדור טיולים בחו"ל. מחפשים יעדים בארץ? לחצו כאן וקבלו המלצות שחושבות מחוץ לקופסה!

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים