נגיש – הכנה ותכנון טיול לאנשים עם מוגבלות התפתחותית

טיפים לטיסות לאנשים עם מוגבלות התפתחותית

"אדם עם מוגבלות" פירושו –  כל אדם שיש לו לקות פיזית או נפשית, המגבילה אותו באופן משמעותי, קבוע או זמני. ומכאן שאנשים על הספקטרום האוטיסטי או עם מוגבלויות התפתחותיות אחרות הם אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים.

התרגשות מול התרחשות

בדרך כלל, אנחנו מתפנים לחופשות בתקופות בהן שדות התעופה עמוסים ביותר. עבור ילדים ומבוגרים עם לקות נפשית זו או אחרת ועל בני משפחותיהם ומלוויהם, השינוי בשגרה הידועה והמוכרת, לצד הרעשים הבלתי צפויים והמראות החדשים, שנגרמים מעצם השהות בשדה התעופה, בטיסה, ובמקום הזר אליו מגיעים, עלולים להפוך מה שאמור להיות חוויה טובה, מסקרנת ומרגשת – לחוויה מטלטלת ואפילו קשה.

תפריט

תכנון, בדיקה, ושוב תכנון

אחד השלבים החשובים ביותר לקראת כל טיול הוא התכנון.
כשמדובר בטיול בחברת אדם עם צרכים מיוחדים, עלולים לצוץ אתגרים נכבדים שונים ולכן על התכנון להיות מוקפד ככל שניתן.
השתדלו להצטייד מראש במירב ומיטב המידע.
רשימת אריזה – הכינו מראש רשימת אריזה וכללו בה גם את האישורים הרפואיים הנדרשים, התגים והאשרות.
אם אתם יודעים שישנם חפצים מסוימים, בגדים, אוזניות, אפילו תרגילי נשימה והרפייה, שמסייעים להתמודדות עם מצבי לחץ – הוסיפו אותם לרשימה.
עשו הכרה מוקדמת עם שדה התעופה וסביבתו. בקרו בשדה, תרגלו כניסה אליו, חוו את הרעש וההמולה התזזיתית, כמו גם צפייה על האנשים הממתינים בתור.
ויזות – בדקו אם אתם צריכים אשרות כניסה, למדינות אליהן אתם טסים.
שימו לב❗ – פטנט חדש בא לעולם הטיולים שלנו – יש צורך באשרת כניסה לרוב מדינות אירופה (ETIAS VISA), החל מ 2023.
כל מה שצריך לדעת על ETIAS VISA.
תקנות וחוקי הנגישות – עשויים להיות שונים ממדינה למדינה. ישנן מדינות בהן אין תקנים קבועים או נוקשים באשר למתקנים נגישים לכיסאות גלגלים, או שירותים הולמים המתאימים לאנשים עם לקויות שמיעה, ראיה או בעלי צרכים מיוחדים אחרים.
צרו קשר – עם השגרירות או הקונסוליה של מדינת היעד, ובקשו שם את מירב הפרטים על השירותים המוצעים למטיילים עם מוגבלויות.
אפשר לבדוק את רשימת חוקי זכויות הנכים לפי מדינה, שבאתר האו"ם.
בריאות – בדקו את אפשרויות ומקומות טיפולי החירום שאתם עלולים, חלילה, להזדקק להם ושמרו אותם אצלכם על מסך הבית בטלפון.
לינה – השתדלו לבחור מקומות לינה קרובים, ככל הניתן, ליעדים בהם אתם מבקשים לבקר.
תקציב – תכננו את התקציב שלכם, הכינו טופס ורשמו בו את העלויות עליהן אתם כבר יודעים (או שלמתם) מחירי הלינה, האטרקציות וכו' והוסיפו עליו סכום שייקח בחשבון הוצאה לא מתוכננת.
הנחות
– לא אחת, אנשים עם מוגבלויות זכאים להנחות משמעותיות. האישורים הרפואיים שבידיכם, הם שיעניקו לכם את הזכות להנחה.
אל תהססו, בדקו בפארקים, בחניונים, ברכבות במוזיאונים ואפילו בחברות התעופה, אם אתם זכאים להנחות הללו.
סבלנות ונחת
– יהפכו את הטיול לקל ומהנה יותר. אתם יודעים שאין כל דרך באמת להספיק ולראות הכל, במסגרת טיול אחד. סמנו אתרים שחשובים לכם במיוחד, שיהיו מותאמים ככל שניתן לצרכים המיוחדים, גם מבחינת המרחק ביניהם, ותאמו ציפיות.
עצירות ביניים – תכננו מראש מקומות מנוחה ועצירות ביניים, במקומות שיהיו כמה שיותר שקטים ונוחים.
יום של שקט – גם אתם, שותפיו לטיול של האדם עם הצרכים המיוחדים, משקיעים בטיול המון מתח, ולחץ. השתדלו להכניס יום אחד שבו פשוט תתרגעו, תוכלו לעכל מה שחוויתם עד כה ולהתרגש לקראת היום שאחריו.
תחבורה – במקרה ולא הזמנתם רכב מותאם, ואתם חושבים/יודעים, שתהיו נאלצים להשתמש בתחבורה הציבורית – בדקו מיקום התחנות ביחס למקומות בהם תבקרו. וודאו שהתחנות נגישות. במקרה ואתם רוצים שירותי הסעה פרטית, ייתכן וכדאי לכם להתייעץ עם שירות הלקוחות של המלונות בהם תשהו – ולברר אם הם יכולים לסייע או להמליץ מניסיונם.
שירותים נגישים – אני ממליצה להוריד את האפליקציה אקססלו המאפשרת לכם לאתר שירותים נגישים כמעט בכל מקום.
"מפתח יורו" – מפתח מיוחד המאפשר לאנשים עם מוגבלויות כניסה לחדרי שירותים ומעליות ציבוריים ונגישים לבעלי כסאות גלגלים. המפתח הוא אותו מפתח ברוב אירופה
הוא נמכר לאנשים מעל גיל 70 או ל אנשים עם מוגבלויות ומתאים למשתמשי כסאות הגלגלים וקלנועיות.
ניתן להשתמש בו בגרמניה, הולנד, אוסטריה, שוויץ, צ'כיה וסלובקיה והוא מתאים לכ- 12,000 שירותי נכים, הפרוסים על פני מדינות אלה, נכון לעכשיו.
"רדאר" – הוא מפתח שפותח מעל ל 10,000 שירותי נכים ברחבי בריטניה.
שינה – לפני הטיסה השתדלו להימנע ככל שניתן מאבדן שעות שינה. עייפות יתר עשויה להוות אחד הגורמים ללחץ.  גם במהלך הטיול השתדלו, ככל שניתן, לשמור על שגרת השינה

שדה התעופה וחברות התעופה

פנו מראש ל"שרותי הקרקע" לנוסעים, בשדות התעופה, ל"מידע לנוסע" בתחנות הרכבת אליהם אתם עתידים להגיע ואפילו לבתי המלון בהם אתם עתידים לשהות. רובם מציעים התאמות שונות לאנשים עם צרכים מיוחדים, שיש לבקשם מראש.
כדי להקל על עצמכם, אני ממליצה לכם להכין מראש, רשימה משל עצמכם ובה תציינו כל מידע חשוב שיכול להקל על הבנת פנייתכם והאתגרים המיוחדים שאתם עלולים להיתקל בהם. לדוגמה קשיי תקשורת, אלרגיות, תרופות…וכו.

בתי מלון ומקומות אירוח

לא. העובדה שבאתר שלהם הם מספרים לכם בגאווה ובהתרגשות שהם "נגישים" לא אומרת שהם אכן מתאימים לצרכים שלכם. בדקו עם כל מלון בו אתם מתכננים לשהות והקפידו לשאול שאלות מדויקות ככל שניתן. לדוגמה:-
♦ האם ישנם תנאי אירוח למקרה שהחדר עדין לא זמין עם הגעתכם
♦ האם ישנה חניית נכים מוסדרת בקרבת המבנה
♦ האם ישנה גישה מוסדרת, מהחניה אל בית המלון
♦ האם הם מספקים הסעות לאנשים עם צרכים מיוחדים מהשדה ואל השדה
♦ נסו להזמין חדר בקומה נמוכה והקפידו לוודא שישנה מעלית ושהיא לא בשיפוצים
♦ פתח הכניסה לחדר, פתח הכניסה לשירותים, שירותים מותאמים..
גם אחרי שהשתכנעתם שהמלון בו בחרתם הוא הטוב ביותר והזמנתם בו מקומות, ימים ספורים טרום הטיסה – הרימו לשם טלפון.

לאורך המסלול המתוכנן

צרו קשר מראש עם בתי המלון וכל ספקי האטרקציות, בהם אתם מקווים לבקר, לאורך מסלול הטיול המתוכנן, כדי להבטיח שתוכלו לזכות למלוא העזרה והתנאים למיצוי ההנאה.
ישנן חברות טיולים מקומיות, המציעות טיולים לאנשים עם מוגבלויות. בדקו אם אתם יכולים להיעזר בשירותיה של חברה כזו במהלך הטיול, ובררו אם תוכל לספק את דרישותיכם.
במקרה של התקשרות שכזו, עשו אותה מראש ואל תהססו לבדוק:-
♦ האם הם מקיימים טיולים גם לאנשים עם סוג המוגבלות הספציפית
♦ האם מדובר בסיורים פרטיים או קבוצתיים
♦ האם המדריך הוא בעל תעודה וידע בנושא
♦ האם הטיול אכן מתוכנן מראש עבור אנשים עם מוגבלויות ולא יהיו במסלול מדרגות, או יכנסו למקומות עם עומס ייתר חושי
לדוגמה:- לרויאל קריביאן אינטרנשיונל מיזם מקסים של ספינות ידידותיות למבוגרים ומשפחות המתגוררות עם ילדים עם צרכים מיוחדים, כולל אוטיזם, תסמונת אספרגר, תסמונת דאון, תסמונת טורט, שיתוק מוחין וכל הלקויות הקוגניטיביות, השכליות וההתפתחותיות. 
📌כדאי לכם להיכנס ל"טופס הנוסעים עם הצרכים המיוחדים" של החברה, גם אם אתם לא מתכננים שייט, מפני שהוא ייתן לכם יותר ממושג על הפרטים שעליכם לתת לבתי מלון למשל, או לחברות התעופה.
חברת טיולים נוספת שעושה טיולים לאנשים עם מוגבלויות היא "נסיעה אחראית"  סמנו משמאל מה אתם מחפשים, מה המוגבלות, לאן אתם רוצים לטוס וכו'…ותוכלו לבדוק אם הם עונים על הדרישות.

ביטוח

בדקו היטב (כן, גם באותיות הקטנות והמעצבנות) את טיב פוליסת ביטוח הנסיעות שאתם רוכשים. מה כוללות ההרחבות ומה התנאים המדויקים שדורשת חברת ביטוח זו או אחרת, כדי שהיא תתכבד ותעמוד בהתחייבות שאתם מקווים שרכשתם. אל תוותרו על אפשרות החמרת מצב קיים או ביטול מכל סיבה שהיא.
כל זאת כמובן, בתקווה שלא תהיו נאלצים להפעיל אותה.

תגי זיהוי ולא רק לעת טיול

כדאי שתכינו מראש ותרגילו את המטייל ללכת עם תג זיהוי.
לעתים, התנהגות מסוימת עלולה להתפרש לא נכון על ידי הסביבה, או על ידי האנשים הראשונים שנקראים להעניק סיוע (לכל אדם). כדי להבטיח שהגישה הנכונה והטיפול הנכון יוגשו בזמן – כדאי לשקול תג זיהוי עם מידע ראשוני.
תגי הזיהוי הללו יכולים להיות תכשיט כמו צמיד, שרשרת, או סיכה על דש הבגד, מחזיק מפתחות, כרטיס בכיס או כל רעיון אחר שמתאים לכם. הנה כאן וגם כאן תוכלו לראות דוגמאות ורעיונות לתגי זהות רפואיים שונים.
כדי לשמור על הפרטיות, אפשר שיהיה שם פשוט קוד QR שיאפשר קריאה מהירה וראשונית של שם האדם, פרטי התקשרות ומידע חיוני על מוגבלותו ובריאותו.
חשוב לקחת בחשבון אפשרות של עיכובים בטיסות, תקלות שונות ומשונות, ביטולים וכו', וכדאי שתכינו לעצמכם תכנית מגירה לכל תקלה שעלולה להתרחש.

מעגל מוכנות ותמיכה

 ידעו אנשים קרובים, שאתם בוטחים בהם, על תכניות הנסיעה שלכם ובקשו מהם אישור להיות חלק מאנשי הקשר בתג הזיהוי. הם צריכים לדעת מה הוא הסיוע שאתם נזקקים לו במידה כזו, שיוכלו לספקו באופן מיידי.

יומן מסע

כתבו יומן.
רשמו לעצמכם מה התוכניות שענו על ציפיותיכם כפי שקיוויתם, ואלו פחות.
אם היו תקלות – מה הן היו ואם לדעתכם יכולים הייתם למנוע אותן עם שינוי בהכנות המוקדמות.
זכרו, לעתים מתרחשות תקלות בלתי צפויות שאינן תלויות כלל ועיקר, בתכנון המוקדם.
היומן הזה יוכל לסייע לכם בתכנון הטיול הבא ואם תפרסמו אותו, הוא יוכל לעזור לאנשים נוספים שזקוקים לטיפים ממקור ראשון.
אם תרצו לפרסם את הטיפים שלכם :-
אתם מוזמנים אלי למדורים "חמושה מנגישה" ו"מלון האורחים"
כדי לשתפם עם כמה שיותר אנשים.

לסיכום

הכנה מוקדמת, ככל שתהיה מדוקדקת יותר, כך תסייע לכם להפחית מהלחץ  ולהפיק את מירב ההנאה
מהחוויה המשותפת.
נסיעה טובה ומהנה.

נגיש ונגישות - רשומות נוספות

בבקשה כתבו לי. 
כתבו לי כאן בתגובות, או אם אתם מעדיפים
אפשר לפנות אלי לדוא"ל:- 
niniatlas.photography@gmail.com
שתפו אותי בטיפים משל עצמכם. ספרו לי על חוויות שחוויתם.
תגובות – תמיד משמחות את לבב הכותבת.
תודה.

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. מלי

    עצות ששוות זהב! היערכות נכונה תמנע עוגמת נפש. כל הכבוד על החשיבה וההגשה של כל פרט בעל אחד משלבי הטיול.

    1. ניני אטלס

      תודה רבה על התגובה המפרגנת 🌹

  2. עדי

    היי ניני, הדברים שכתבת נקראים בעיקר כקשורים לנכות פיזית (למשל חדרי שירותים שנגישים לאנשים עם כסא גלגים או קלנועית), אבל עד כמה שידוע לי לאנשים עם מוגבלויות שהן יותר רגישות לסביבה או תקשורת (למשל אנשים על הקשת האוטיסטית) יש רגישויות שונות.

    למשל בזמנו כשטסתי לניו זילנד, קולגה שלי גם התכוננה לטוס לשם כמה שבועות אחרי. כששוחחנו על הטיסות היא סיפרה לי שהבן שלה רגיש לטיסות ארוכות, ולכן הם למשל תכננו עצירה של לילה או אפילו יותר באחת מעצירות הביניים בשני הכיוונים כדי לאפשר לו לנוח בין הטיסות ולהקל עליו.

    באותה מידה, אני יודעת שלא פעם יש מצבים שבהם יש ״פטור מתור״ בכל מיני מצבים בתוך הארץ (כמו למשל בקולנוע) שמאפשר לאלו שמתקשים לעמוד בתור ולמלווים שלהם לא לעמוד בו. כמי שאין לה מגבלה כזו אבל יודעת כמה מעצבנים יכולים להיות התורים בשדות התעופה השונים (עד שמגיעים לכיף של הדיוטי פרי 😉 ) – עלתה לי השאלה עד כמה יש פטור מתורים בשדה התעופה, או אופציות של צ׳ק אין מוקדם (או אפילו העברה מוקדמת של מזוודות), או אפילו אפשרות שרק אחד מבני הקבוצה הנוסעת שיעמוד בתור ומי שרגיש ימתין במקום שבו לא יהיו לו גירויים לא טובים – כל זה כדי להקל על התורים.

    נקודה נוספת היא בעצם איך להסביר התנהלות שמושכת תשומת לב לסביבה – כשלא פעם תשומת לב שלילית יכולה להגביר את המצוקה של האדם. אלו יכולות להיות לדוגמא התנהגויות שאנשים עם שוני נוירולוגי (כמו למשל אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז) מבצעים כדי להרגיע את עצמם בשעת מצוקה (כמו למשל נפנוף ידיים).

    1. ניני אטלס

      עדי, ראשית תודה על התגובה המפורטת.
      שנית, ישנה ברשומה התייחסות רבה להכנה לקראת טיסה לאנשים עם מוגבלויות שונות ובמיוחד לאנשים עם מוגבלויות התפתחותיות, שלא אחת הן מלוות במוגבלות בניידות למשל.
      חלק מהדברים עליהם הצבעת, מופיעים ברשומה על ההתנהלות בשדה התעופה למשל.
      ובעיקרון, אני מעניקה פה הפניות למקומות בהם ניתן לברר, לבדוק ולחקור.
      אין לי אפשרות לתת את כל התשובות, אני מנהלת בלוג לא אנציקלופדיה 😉
      וכמובן שאין ביכולתי לחנך את הקהל. אני כן יכולה (וזה מה שנעשה כאן) לתת לאנשים טיפים
      להכנה והתמודדות.
      שוב, תודה על התגובה המושקעת.

  3. אריאלה

    המון תודה על ההדרכה ועל ההסבר המפורט מאוד.

    1. ניני אטלס

      תודה רבה על תגובתך. שמחת אותי מאד. מאחלת לכם טיול מהנה שופע חוויות טובות 🙂

  4. ירושלמי ליאורה

    הי.
    האתר שלך מקסים שאפו גדול. מדובר על טיסה באל על לפרנקפורט וחזרה מפרנקפורט
    הבעיה לה אני מחפשת אינפורמציה – בעלי סובל ממחלת יתר ל.ד ריאתי , בעיה שבעת הליכה אחרי מרחק קצרצר, מסק צעדים מרגיש צורך למנוחה מס' דק' לפני המשך ההליכה. וזאת עקב בעיית חמצן כובד ניידות (יש אתו מסכה אך לא להליכה ). הבעיה היא סיוע הגעה למטוס (בארץ בהלוך אין כ"כ בעיה) עם הנחיתה הבעיה :
    א. הירידה מהמטוס וההגעה למסוע המזוודות (המרחק)
    ב. בחזרה, אם שכרנו רכב ויש להחזירו למגרש של חב' ההשכרה, איך ניתן להיעזר לחסוך את מרחק ההליכה עד דלפק (אל על) אם תוכלי לסייע לי במציאת אתר מתאים שנדע למי עלינו לפנות ו/או מה לעשות. הנסיעה מתוכננת לפברואר 2023 (שנהיה בריאים) מודה לך

    1. ניני אטלס

      היי ליאורה, ראשית תודה על המחמאה. שלחתי לך תשובה גם לדוא"ל.
      1. אני מבינה שאת טסה הלוך וחזור עם אל על. יש להודיע להם מראש על הצורך בסיוע.
      כשאת מודיעה להם על הצורך בסיוע ואיזה סוג סיוע נדרש, בררי איך את מקבלת אותו, דרכם גם בפרנקפורט.
      2. באשר לשירותים לאנשים עם מוגבלויות בשדה התעופה בפרנקפורט
      פה תוכלי למצוא את מירב המידע. יש להודיע להם לפחות 48 שעות טרם ההגעה, ישירות ולא דרך אל על
      https://www.fracareservices.com/english/
      3. בקשר לרכב – אין אני יודעת דרך איזו חברה בחרתם לשכור את הרכב. אני ממליצה ליצור אתם קשר ישירות ולברר מה הם השירותים שהם מעניקים ללקוחות עם מוגבלויות.
      לברר תוך כמה זמן מראש יש להודיע והאם ישנה מגבלה של שעות בהן ניתן השירות, אם יש כזה.
      והיה והם לא מעניקים שירות שכזה, שווה לבדוק עם חברות אחרות. את אותו בירור עצמו תוכלי לעשות גם במסגרת התקשורת שלך עם שדה התעופה.
      https://www.fracareservices.com/english/our-services/

      Passenger Support Service upon request. The airport has wheelchair ramps, adapted restrooms, telephones and check-in counters. There are Special parking spaces in the underground parking garage in T1 and T2 and there are also special waiting rooms for travelers with reduced mobility.

      פה תוכלי למצוא מעט מידע על השכרת רכב בנמל התעופה של פרנקפורט
      https://www.economycarrentals.com/go/airports/germany/frankfurt/?c=IL

      מאחלת לכם המון בריאות ונסיעה טובה ומהנה.
      ניני אטלס – חמושה בעדשה.

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים