נתניה ואמנות הגרפיטי

סיור בעקבות הגרפיטי בנתניה

שוב פרצה לחיי הזמנה משובחת מעינת, בעלת הבלוג אלטר-נע-טיבה ובעלת המיזם המשובח "סיור סיקור", והפעם הוזמנתי לסיור בלוגריות להכרת הגרפיטי בנתניה. אני אוהבת מאד אומנות רחוב בכלל וגרפיטי בפרט (אלא במקרים בהם לטעמי הוא הופך מאומנות לוונדליזם, אבל לא זה הנושא הפעם), ולכן שמחתי מאד להזמנה.

בלוגריות בעקבות אומנות הרחוב

מעט על העיר לפני שאספר על הסיור:-

מזה מספר שנים עורכת עיריית נתניה מיני פסטיבל בשם Graffiti in the city חגיגת אומנות אורבנית בו היא מזמנת אומני גרפיטי מכל העולם להוסיף צבע לעיר. אל העירייה מצטרפת קבוצת  "אמנים למען ישראל" Artists 4 Israel , ששמה לה למטרה למנוע את הפצת דיבתה של ישראל תוך שימוש באומנות. הם מביאים לארץ אומנים מוכרים שעוסקים בקעקועים, עיצוב וגרפיטי על מנת לנסות וליצור שינוי חברתי ולהעניק לאנשים שחוו אלימות, מזור באמצעות כוחה של האומנות.

Netanya
חוף בנתניה

נתניה הוקמה בשנת 1929 כיישוב לעובדי הפרדסים בשרון ובשנת 1948 הוכרה כעיר והיא העיר העברית הראשונה שזכתה להכרזה רשמית שכזו, למרות שתל אביב מתהדרת בתואר "העיר העברית הראשונה".
נתניה ממצבת את עצמה כעיר נופש ותיירות, בתי המלון שבתחומה מתחדשים כל הזמן והיא מקווה להקים ולשפץ עוד ועוד. ובין האטרקציות שבתחומה, לבד מהטיילת, יש בה ובסביבתה אתרי טבע כמו שלולית החורף, שמורת אירוס הארגמן, חורשת הסרג'נטים ועוד, וגם בסביבתה הקרובה תוכלו למצוא שלל אטרקציות שמהוות מוקד משיכה לתיירים מהארץ ומחוץ, כמו פארק אוטופיה, יער האילנות, נחל אלכסנדר ועוד.

הצטרפנו אל דינה שגב מ "מגלים את אמנות הרחוב"
דינה היא אמנית ומורה לאומנות, שהתאהבה ב"שפת הרחוב" והחליטה לחקור וללמוד אותה לעומק. הרעיונות שמאחורי אמנות הרחוב כבשו את לבה, ואחרי שהתעמקה והרגישה שהיא יודעת מספיק, החלה להעביר הרצאות ולהוליך סיורים בשבילים המסקרנים של אומנות הגרפיטי. בין שלל הסיורים הקבועים שדינה עורכת, בתל אביב נתניה וירושלים, יש לה גם "מתפרה" מיוחדת לתפירת "חליפות" סיור לפי הזמנה.
במקביל, גם דינה עצמה עוסקת באמנות הרחוב ורושמת את שיריה על קירותיו.

הצילום משמאל:- דינה שגב

פניתי אל דינה, ושאלתי:-

איך ומתי החלטת לעטר קירות בשירים, והאם זה הבשיל לאט, או שהפתעת את עצמך?

"הפעם הראשונה שיצרתי על קיר הייתה מחווה של 'עזרה' לקיר שצמוד לגלריה (tiny tiny gallery) בפלורנטין, קיר שהיה מעוטר כולו ביצירות של כל מי שהציג בגלריה במשך הזמן. הקיר הושחת. לילה אחד- מישהו כיסה הכל בצבע לבן.
בהמשך, הרבה אומני רחוב התגייסו להחזיר את הקיר להיות קיר-יצירות, וגם אני התגייסתי. באותה פעם ציירתי וכתבתי טקסט שאינו שיר שלי, אלא משפט בודהיסטי על עשיית טוב בעולם, שרציתי להביאו אל הרחובות (והלבבות).
תחושת ההנאה והסיפוק באותה פעם ראשונה- הולידה את הרצון להמשיך ליצור במרחב הציבורי.. והפעם גם להעז לכתוב שירים שלי. כלומר חשיפה גדולה החוּצה, של הדברים הכי פנימיים. שיתוף העולם בדברים הכמוסים שבלב. אמירות פואטיות שאני אומרת או מסכמת לעצמי, פתאום הן בחוץ, נאמרות לכל מי שרוצה-עוצר-קורא.. 
החשק ליצור היה בי איזה זמן, אבל הדרור והאומץ לעשות זאת…זה הרגיש לי די "מפתיע".

מה ההרגשה אחרי שסיימת להעלות שיר על קיר ועמדת מול היצירה השלמה?

"קשה להפריז בתיאור התחושה של אחרי. זו הרגשה כל כך נעימה שממלאת את כולי.
הטוב הזה מורכב מכמה דברים:
הטקסט עצמו. אני אכתוב ברחוב רק את אלו שאני ממש אוהבת, כמובן. ואז כיף לי לראות את הטקסט שלי מונח מול העיניים, באופן שבו זה יצא לי על הקיר, ביחד עם עיטור הצומח, שבדרך כלל אני עושה.
בנוסף – נעימה התחושה הזו של "נוכחות בעולם", וכמובן – התחושה של החיבור, שמעתה והלאה יקרה לשיר עם לבבות של אנשים אחרים! הלב שלי פוגש לבבות אחרים, דרך השיר על הקיר.
גם בסיורים שאני מדריכה, אני נתקלת כל הזמן בתגובות אוהדות ואוהבות, ולפעמים עוד לפני שמבינים בכלל שזה שלי."

עוד על דרכה של דינה להכרת הגרפיטי תוכלו לקרא כאן

MrDheo  

MrDheo  נתניה
MrDheo

MrDheo   כיכר העצמאות 7
בן 32  יליד העיר פורטו, בה גרפיטי נחשב לעבירה פלילית, וכל עבודה שעשה שם אינה חוקית, ולמרות זאת נחשב לאחד מאומני הגרפיטי הטובים ביותר של פורטוגל.
בגיל  15, אחרי שראה באיזה סרט ראפ גרפיטי, החל להתעניין בנושא. הגודל, הצבעוניות והמסרים משכו את תשומת לבו והחל לעשות גרפיטי קירות.
מעולם לא למד אומנות והוא פיתח   כל הזמן טכניקות משל עצמו, נטולות כל השפעה ישירה של סגנון זה או אחר. כיום הוא נחשב לאחד מאומני הגרפיטי היותר מוכרים, עבודותיו מופיעות על קירותיהן של יותר מ 40 ערים ברחבי העולם והוא מרבה בשיתופי פעולה עם חברות ומותגים ולמרות שבחירתו הטבעית הראשונה  היא הרחוב, הציג כבר שלוש תערוכות יחיד והשתתף בכמה תערוכות משותפות. בשנים האחרונות החל להתעמק יותר ויותר בפוטוריאליזם ומגמה זו נראית בבירור בציור הילדה והיונה שראינו בסיור. את העבודה שלפנינו הוא עשה בשנת 2016  שמה של העבודה  PRINCESS OF PEACE
אם ברצונכם לראות עבודות נוספות שלו הנה קישור לדף האינסטגרם שלו ולפינטרסט


Muro 

Muro  graffiti
Muro  Netanya

Muro  כיכר העצמאות 8
האומן בן ה 40 יליד בילבאו שבצפון ספרד ועבר לגור באיים הקנאריים בהיותו בן 10. שם גם גילה את אומנות הגרפיטי. בניגוד ל MrDheo, מורו כן למד עיצוב גרפי ואיור, והוא עובד כמנהל אומנות בסוכנויות פרסום. לא אחת הוא משתף פעולה עם אומני גרפיטי נוספים, וניתן לראות עבודות שלו בערים כמו ליסבון, ברלין ניו יורק ועוד…עבודות נוספות שלו בפינטרסט ואם אתם ברומא

 

Telmo  

Telmo&parizOne
Telmo&parizOne

Telmo הרצל 21
נולד וגדל ברוטרדם וכיום הוא עובד בצמד עם היוצר מיאל קרוצמן. ומאז 2012 הם עובדים יחד תחת השם TelmoMiel. במקרה שלנו הציור הוא שיתוף פעולה של תלמו עם פריז.

Pariz one  

Pariz one
Pariz one

Pariz one –  דוד המלך 2
יליד 1981 למד לימודי אודיוויז'ואל הוא מוכר כאמן גרפיטי בינלאומי וכן כאוצר אומנות.
גרפיטי הוא החל לצייר בשנת 1999, ומאז הוא עושה גם עבודות יחיד וגם עבודות תוך שיתוף פעולה עם חברות ומותגים. מאז 2003 הספיק להציג את עבודותיו ביותר מ 60 מדינות ברחבי העולם. ניתן לצפות בסרטונים שלו כאן

 Chemis 

Chemis בנתניה
Chemis


Chemis
–   שוהם 1 האישה והחתול

Chemis 
Chemis

 כיכר העצמאות 11 – כל ילד איינשטיין
בסביבות גיל 16 התחיל מצייר גרפיטי כתחביב. סביבתו הקרובה לא התלהבה, אבל הוא התמיד וככל שעבר הזמן הרגיש שהוא מצליח ליצור עבודות טובות ומרשימות יותר, והתחיל להתעסק גם הוא בפוטוריאליזם. הוא רואה את הרחובות כגלריה שלו, ואחרי שסיים את לימודיו אף צייר עבודת ענק עבור אמנסטי בנושא זכויות אדם. הוא טוען שהוא משאיר את ציוריו כמסר של אחווה ורצון טוב לאחרים, בתקווה שזה יהפוך את העולם למקום טוב יותר.
עוד עבודות של chemis  תוכלו לראות כאן וגם כאן

עבודה עם Pariz One – הבועות בתחנת הדלק

Pariz one & Chemis

גרפיטי בנתניה
Pariz one & Chemis

 

Jaba 

Jaba 
Jaba  בנתניה

Jaba  –  תל חי 4
נולד בארמניה וחי כרגע בסינגפור. עוסק באפקטים מיוחדים לקולנוע ובמקביל ממשיך לצייר גרפיטי בערים שונות באירופה. עבודות נוספות באתר שלו

Odeith 

גרפיטי בנתניה
Odeith

Odeith– הרצל 6
יליד פורטוגל 1976. התחיל להתעסק קלות בגרפיטי כבר במחצית שנות ה 80. בשנות ה – 90 בנוסף לעבודתו בסטודיו הקעקועים שלו החל לעסוק גם באומנות הגרפיטי באופן רציני יותר. אוהב להתעסק בפרספקטיבה ובהצללה, וסביבן רוב העבודות שלו, בין אם נופים ובין אם דיוקנאות. בשנת 2008 סגר את הסטודיו לחלוטין והקדיש את כל כולו לעבודות הגרפיטי. הוא עובד עבור ארגונים בינלאומיים וביניהם קוקה קולה, ועבודותיו מוצגות גם במוזיאונים בברזיל בפנמה ובארה"ב.
לעמוד האינסטגרם שלו לחצו כאן

  URNY    

URNY – הבנין הנוזל הרצל  פינת וייצמן

גרפיטי
URNY

"הגג מרכז הצעירים" יהושע שטמפפר 4

URNY    
URNY

צמד אומנים בשם פרננדו רומרו ומייק באקה ששמו לעצמם למטרה לעורר ולעודד יצירתיות בקרב בני הנוער, באמצעות עבודתם. בשם אותה מטרה הם מרבים להסתובב בעולם כדי ללמד בני נוער להשתמש באומנות כדרך ראויה לביטוי עצמי.
עוד על הצמד המשובח תוכלו לקרא כאן דף האינסטגרם שלהם כאן

   They drift

They drift
They drift

They drift  שהם 2

They drift
They drift


They drift סמילנסקי 1
לא מצאתי יותר מידי חומר על  צמד האומנים. אפשר לראות עבודות שלהם כאן ובאינסטגרם שלהם

 Belin & Flaxti‏‏‏

 Belin & Flaxti‏‏‏
Belin & Flaxti‏‏‏

Belin & Flaxti‏‏‏ – הרצל 7
בלין –-יליד ספרד, עוסק מאז נערותו בגרפיטי. עוסק גם בפיסול ויצירותיו מוצגות גם במוזיאונים ברחבי העולם. כיום יש לו תוכנית לימודים כלל עולמית, בה הוא מעביר את טכניקת הריסוס המיוחדת לו. לערוץ היוטיוב שלו

עוד על החוויה של האומנים בנתניה תוכלו לראות בסירטון

מפת אזורי הגרפיטי באדיבות העמותה לעידוד התיירות בנתניה

מלון מגדל דוד
מלון מגדל דוד נתניה

בסופו של יום התכנסנו כולנו לסיום מתוק ומפנק במלון מגדל דוד, הצופה אל הטיילת הארוכה והחופים, לקפה ותקרובות. שמענו על העיר ועל התוכניות להמשיך ולפתח אותה כעיר תיירות מרכזית, על העמותה לקידום התיירות בנתניה, החלפנו חוויות וזכינו לסיור במלון הבוטיק המפואר.

רחוב
נתניה

 

נתניה
בנתניה
פסלים בנתניה
ונתראה בסיור הבא

 

עד כאן חוויות מסיור הבלוגריות בנתניה. נתניה כפי שלא דמיינתם – תוכלו לקרא עוד על חוויות מנקודות מבט מעט שונות, של חברותי הבלוגריות
ביקרתם? ראיתם? רוצים להמליץ על מקומות בהם חוגג הגרפיטי? אשמח לתגובות. בנוסף מוזמנים להתרשם מכתבות נוספות במדור טיולים בישראל.

אוהבים את הצילומים שלי?  ניתן לרכוש מספר צילומים באמצעות גלריית שלושת הנחלים. Three Rivers

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים