לטייל בראש פינה

טיול ב"אם המושבות" האמתית

המושבה הוותיקה ראש פינה, נמצאת בגליל העליון. על הדרך העתיקה שקישרה בין צפת לטבריה על תוואי נחל ראש פינה הוקמה בראשית כ"גיא אוני".
ראש פינה היא אחד הקסמים המשכרים והרגועים ביותר שמצפים למבקרים בגליל העליון.
בתי האבן הנושנים, ניצבים לצד רחובות מרוצפים במושבת הראשונים, חלקם משמשים כגלריות המכניסות רוח חיים ססגונית וחיונית, ויחד מספרים את סיפור הראשונים ומעניקים חוויה מרגשת. הנוף הנשקף ממצפים, נחל שזורם בתוכה בכל ימות השנה, אך זרימתו מתחזקת לעת חורף, מזמנים לכל מבקר חוויה של נחת ושל רוגע

ראש-פינה היסטוריה (בקטנה, נו)

ב-1875 רכשו אליעזר רוקח, אחיו של שמעון רוקח ממקימי נווה צדק יחד עם קבוצת אנשים בני היישוב הישן, חלק מאדמות הכפר הערבי אל-ג'עונה, מתוך רצון להרחיב את ההתיישבות.
ב-1878 התיישבה במקום קבוצת אנשים מצפת ונתנו לה שם חדש. גיא אוני. שם שיהיה דומה לצליל שמו של הכפר הערבי על אדמותיו התיישבו.
למרות שפתח תקווה מתהדרת בתואר "אם המושבות", גיא אוני השיגה אותה במספר שבועות.

הכוונה המקורית של מתיישבי גיא אוני הייתה להתפרנס מחקלאות. שילוב קטלני של חוסר ידע מקצועי, בצורת ומחלות – הביא את המתיישבים המותשים לנטישה המונית של המקום.
הם מכרו את אדמות גיא אוני לקבוצת מתיישבים חדשה שהחליטו להקים מחדש את המושבה ואף החליטו לתת לו שם חדש שתאם את כוונתם, לפי הפסוק מתהילים:-
"אבן מאסו הבונים, הייתה לראש פינה"

ראש-פינה

נוסדה בדצמבר 1882
גם המתיישבים החדשים רצו לעסוק בחקלאות ובדומה למתיישבים הקודמים נתקלו בקשיים עצומים. פניותיהם לעזרה לא נענו עד שבשנת 1883 החליט מיודענו הברון רוטשילד, להיחלץ לקריאתם הנואשת ולקחת אותם תחת חסותו. הוא שילם את חובותיה של המושבה, דאג לבניית מבני משפחה והבאת בעלי מקצוע נדרשים כמו רופא,  מורה ועוד בתמורה – כל אדמות המושבה והמבנים שהיו עליה הועברו לבעלותו, וניהול המושבה עבר לידי פקידות הברון.

לא הכל הלך חלק וטוב בין המתיישבים לפקידי הברון. סכסוכים מרים החלו מתגלעים בינם לבין האיכרים ובסופו של דבר החליט הברון להעביר את המושבה לחסותה של החברה היהודית להתיישבות (בין היתר תמכה בהקמת נס ציונה). הסכם שנחתם בין הברון רוטשילד, שמאס ביחסים המתוחים במושבות בהן תמך, בין פקידיו לבין המתיישבים, ובהפסדים כספיים לא מבוטלים שנגרמו לו, הביאו אותו להחליט לבטל את מוסד "פקידות הברון" ולהעביר את ניהול כל המושבות לידי יק"א

בשנות השלושים פעל בה הפרופסור גדעון מר שעסק בחקר להדברת מחלת המלריה.

אתר השחזור במושבת הראשונים ראש פינה

בית פרופסור מר

בית הפרופסור – בית הפקידות הצפוני

נבנה בשנת 1891עבור פקידות הברון.
בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת עבר להתגורר שם פרופ' גדעון מֶר שניהל במקום מעבדה לחקר המלריה. כיום במבנה הזה תצוגות שונות הקשורות לחייו הפרטיים ולעבודתו של הפרופסור.

בית וילקומיץ

בית וילקומיץ

בית אבן בן שתי קומות, שהיה ביתו של המורה חיים וילקומיץ. שלימד בבית הספר שהוקם על ידי הברון. ואפילו מונה על ידו להיות אחראי אזורי על החינוך במושבות. כיום המקום מארח בתוכו גלריות יפהפיות.

בית הכנסת

בית הכנסת העתיק

המבנה הציבורי הראשון שנבנה במושבה בשנת 1882.
אחרי שפרש הברון רוטשילד חסותו על המושבה, כחלק מבנייתם של מבני ציבור נוספים, הורחב גם בית הכנסת ששימש מרכז החיים החברתיים של תושבי המושבה, גם לאירועים פרטיים וגם להתכנסויות קהילתיות. בית הכנסת עבר שימור ושיפוץ בסוף המאה ה- 20 . בצדו המערבי של בית הכנסת גרם מדרגות היורד אל בית המרחץ שמתחת לבית הכנסת.
בית הכנסת פעיל גם כיום.

מלון אלתר שוורץ

מלון אלתר שוורץ

אלתר שוורץ היה בין המתיישבים הראשונים שהקימו את גיא אוני בשנת 1878.
בסוף שנות ה- 80 של המאה ה- 19 עבד בשרות פקידות הברון רוטשילד.
כשהעביר הברון את מושבותיו לניהול יק"א קיבל לידיו אלתר שורץ מבנה אבן חד קומתי עליו בנה קומה נוספת והפך אותה לבית מלון שנחשב לבית המלון הראשון בגליל – כשהוא ובני משפחתו מתגוררים בקומת הקרקע.

מצפה נמרוד אתר הנצחה

מצפה נמרוד

נקודת תצפית יפהפייה לזכרו של נמרוד שגב ז"ל – בן המושבה, שנהרג במלחמת לבנון.
במקום מונצחים גם אנשי צוות הטנק שנהרגו אתו.
למבקרים מחכה עמדה קולית שמספרת את סיפור חייו ומורשת המקום ומהתצפית מהאתר נראים המורדות המערביים של רמת הגולן ואצבע הגליל.       .
לצד האתר גן עם צמחייה אופיינית לאזור ומספר פינות ישיבה מוצלות
כתובת:- החלוצים 1 ראש פינה או בווייז מצפה נמרוד ראש פינה

מצפה בארי

בארי עובד בן 21 היה תושב ראש פינה, שנהרג בפיגוע אוטובוס ברחוב מוריה בחיפה במרץ 2003 משפחתו הקימה לזכרו מצפור בעירו ראש פינה, מצפה בארי.

נחל ראש פינה

נחל ראש פינה

טבע בלב המושבה, לא רחוק מהכניסה לבית הקברות המקומי, מסלול הליכה נעים ויפהפה לאורכו של נחל ראש פינה. הנחל זורם לו בנחת כל ימות השנה, דליל,שקט ורגוע, אך לעת חורף גשום, זרימתו מתחזקת וצלילי המים המפכים נשמעים היטב.
ניתן כמובן לעשות מסלול טיול שלם לצדו של הנחל היפהפה.

טבע בלב עיר

עד כאן על המושבה הוותיקה, אם המושבות האמתית ומספר פנינים שיש למצוא בה.

כמו תמיד, אשמח לתגובות, לתוספות, להמלצות נוספות.

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. ציפי

    תודה על התזכורת שמזמן לא טיילתי כאן. התכוונתי להגיע וללון בה לא מזמן, אבל זה לא הסתדר, ושוב נדחה למועד לא ידוע. היא יפה תמיד ראש פינה, ותודה על המידע ההיסטורי, אכן לא ידעתי שרוקח המפורסם קנה בה אדמות וניסה להתיישב בה. אני תמיד מנסה לדמיין איך נראים הבתים העתיקים שלה מבפנים, זה מרתק בעיני. יופי של פוסט, קריר ונעים.

    1. ניני אטלס

      🙂 אח'שלו הגדול – מעורב. מתברר שכשהישוב היה קטן, יד כולם הייתה בכל פינה שנבנתה. המקום באמת קסום ואני מאחלת לך שבקרוב תגשימי את כוונותיך. תודה רבה על התגובה?

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים