נוסעים עם מוגבלות: נגיש בשדה התעופה, לטייל עם כיסא גלגלים

נגישות בשדות תעופה - נגיש לטייל

על פניו, עם קיצוץ ההגבלות והאיסורים שהנחיתה על פדחתנו הקורונה, נראה שעוד מעט קט ויתחיל זרם של מטיילים מכאן לארצות אחרות. ועל כן הגיעה העת לרשומה הזאת.

טיפים והארות לתכנון טיסה לאנשים עם מוגבלויות, (לא רק)

נגישות

אין זה משנה אם אתה צעיר, מבוגר או זקן.
הרצון לטייל ולחוות חוויות משותף לכולנו, ולכולנו הזכות להפיק את מירב ומיטב ההנאה מחיינו.
הצהרה זו תקפה גם עבור אנשים בריאים לחלוטין.
עבור אנשים עם מוגבלויות, נסיעה לחו"ל מנפיקה אתגרים מסוגים שונים.
בשל הבדלים בחוקים (למשל סוגי תרופות) בין מדינות שונות, בשל שוני בתקני הנגישות והמתקנים בין מדינה למדינה ועוד.
כדי לצמצם לכדי מינימום את כמות האתגרים, כדאי ורצוי להצטייד במקסימום מידע לקראת הטיול.

אין אני מתיימרת להביא לכאן את כל המידע, ואם יש או תהיינה לכם תוספות, אשמח תמיד שתוסיפו אותן בתגובות.

ברשומה הבאה אנסה לרכז אוסף טיפים, שאני מקווה ומאמינה שיסייעו לכם בשלב ההכנה לקראת טיול. בין אם יש לכם מוגבלויות אלה או אחרות, ובין אם אתם מלווים אדם עם מוגבלות.
כל ההמלצות אמורות להתאים גם לאנשים מבוגרים, או למי ש"סתם" שבר רגל, כשהחליק על קליפת בננה, והוא מוגבל בניידות.

שדות התעופה

טרמינל בן גוריון מבחוץ

ניווט בשדה התעופה עשוי להיות מאתגר עבור כל אחד. בל נשכח שלא אחת יש לנו מגבלת שפה.
עבור אנשים עם מוגבלויות פיסיות ו/או קוגנטיביות האתגר מתעצם.

מעט מידע לקראת טיסה

תקנת האיחוד האירופאי

תקנת האיחוד האירופאי חלה לא רק על כל חברות התעופה האוויריות באירופה שטיסותיהן יוצאות ונמצאות בשדה תעופה אירופי, אלא גם על חברות תעופה אירופיות בינלאומיות היוצאות לכל שדה תעופה שהו מחוץ לאיחוד האירופי או שמגיעות אליו.
כמה מהנקודות החשובות בתקנה:-

חובה לקבל כל אדם עם מוגבלויות לטיסה, אלא אם קיימת סיבה מוצקה מוצדקת מטעמי בטיחות/בריאות

חובה לספק סיוע לאדם עם מוגבלות בשדה התעופה ובמטוס, ללא עלות נוספת.
כדי להימנע מעיכובים, יש לארגן את הסיוע הנדרש כך שתהיינה נקודות ייעודיות קבועות ועקביות, בלי קשר לשדה התעופה ברחבי האיחוד האירופאי, אליו מגיעים.
(האחריות על קיום הדרישות הללו היא של המנהל המרכזי של שדה התעופה).

יש לפצות על נזק לכיסאות גלגלים או כל מכשיר עזר אחר, במקרה וחלילה אבדו או ניזוקו.

חוק נגישות חברות התעופה (ACAA) של משרד התחבורה האמריקאי

חוק ה ACAA מתייחס הן למוגבלות תמידית והן לזמנית (רגל שבורה לדוגמא) והוא קובע מספר כללים לפיהם נדרשות לפעול חברות התעופה, כדי לענות על צרכיהם של כל הטסים עם מוגבלויות.

מספר כללים עיקריים

אסור על פי חוק על חברות תעופה להפלות נוסעים בגלל מוגבלותם.
האחראי על אכיפת החוק הוא משרד התחבורה, והוא חל על כל הטיסות לארצות הברית, ממנה או בתוך ארצות הברית.

חברות תעופה נדרשות לספק לנוסעים עם מוגבלויות סיוע, כולל כסאות גלגלים סיוע בהעמסה ו/או אחסון של מכשירי עזר שונים, סיוע בהושבה וכן בהדרכת הנוסע ברחבי השדה ובהתחברות לטיסות המשך.

עוד מידע מועיל וחשוב תוכלו למצוא כאן

ואף על פי כן...

כידוע תקנות הן תקנות, "על הנייר" ועם אותיות קטנות, וישנן חברות תעופה שאינן כפופות לתקנות של האיחוד האירופאי, במיוחד אם הן אינן אירופאיות ולמרות שהן ממריאות משדה תעופה באיחוד האירופאי. או לתקנות של ACAA .
הכללים של חברות התעופה השונות אינם זהים

לכללים והתכתיבים של חברות התעופה השפעה מכרעת על תכנון הטיול.
מומלץ שלא להתעצל, לחטט נמרצות באתר חברת התעופה בה תטוסו, ולקרא היטב את כללי הנגישות.
לדוגמא:-
באתר של אל על תוכלו למצוא שפע מידע מועיל עבור נוסעים עם צרכים מיוחדים
גם באתר של רינאייר או של איגיאן היוונית על עזרה עם כסאות גלגלים
בקיצור – על מנת להימנע מעגמת נפש פשוט חפשו את הכותרת
 Special assistance או Disability assistance

דווחו על מצבכם

יידעו את חברת התעופה, או אם בטיול מאורגן עסקינן, את חברת הטיולים, במצבכם.
יש להודיע מראש לחברת התעופה על צרכים ספציפיים, לא פחות מ 48 שעות לפני מועד הטיסה:-
אם אתם זקוקים למכשירים שונים כמו חמצן, עזרה בהאכלה, אם אתם נוסעים בליווי מטפל, בן לוויה או כלב שירות.
חברות תעופה מסויימות תדרושנה אישורים שאתם כשירים לטיסה. הקפידו לבקש כזה מהרופא המטפל (גם באנגלית) ושאו אותו תמיד אתכם.
♦ חשוב!! כל הסדר/סידור שאתם עושים מראש עם חברת התעופה, הקפידו לקבל עליו אישור בכתב וגם אותו שמרו צמוד אליכם.
כל האמור מתייחס גם למקרה של הזמנה באינטרנט.
אמנם, יש חברות שמאפשרות לציין במהלך ההזמנה אם ישנם צרכים מיוחדים ומה הם, ובכל זאת מומלץ לפנות לפחות יומיים קודם ישירות לחברה ולידע אותם.
על פי חוק, אין לחברת התעופה זכות לדרוש מכם כל אישור שהוא, אם מגבלת הניידות היא הבעייה היחידה, אבל אני לא בטוחה ששווה להילחם על פיסת נייר, ועדיף בכל זאת להצטייד בכזה מראש.
מומלץ להגיע לשדה התעופה מוקדם במיוחד. לעתים מאפשרים לאנשים עם מוגבלויות לעלות לטיסה לפני כולם.

הכיסא, החמצן והתרופות כללי


הקפידו לתייג את כיסא הגלגלים היטב:-
שם, כתובת, מספרי טלפון ומקום הנחיתה

♦ מומלץ להסיר חלקים שעלולים להיפגע כמו כריות או מסעדי הידיים, לדוגמא.
את הציוד הרפואי והתרופות, שאתם זקוקים לו במהלך הטיסה הקפידו לשאת
בתיק על גופכם, כדי שלא תמצאו עצמכם בלעדיהם, כי הם לקחו טרמפ על הכיסא היישר לבטן המטוס
חברות תעופה מסוימות נמנעות מלקחת סוגים מסוימים של סוללות, או מכשירי חמצן ויש להן נהלים מוקפדים על אופן אריזתם. חשוב מאד לבדוק מה מדיניות
חברת התעופה אתה אתם טסים.
חשוב שתדעו, שאם ישנו פריט ציוד שבלעדיו אינכם יכולים לתפקד (מחולל חמצן) אתם זכאים להעלות אותו לטיסה ללא תשלום וכנ"ל לגבי עד שני פריטים הנוגעים ישירות למסוגלות לניידות.
הגעתם לשדה"ת עם כיסא הגלגלים או הקלנועית? הקפידו שתהיה צמודה אליו חוברת ההוראות. שיהיה ברור בשדה"ת איך לטפל בו כיאות. יהיה עגום ביותר, אם יפרקו ולא ידעו להרכיב נכון מחדש.  

הכנתי לכם רשימה, שאמורה להקל עליכם את עדכון חברת התעופה
או שדה התעופה במצבכם.

תארו את סוג המוגבלות. השתדלו לציין את המונח הרפואי לנכות.
האם אתם סובלים מאסטמה, או מקשיי נשימה אחרים ויש סיכוי שתזדקקו לבלון חמצן? חברות תעופה מסוימות כן מחייבות בתוספת על כאלה.
שימו לב 1 אם אתם נזקקים לעזרה עם מכשיר חמצן, האכלה, תרופות, כניסה לשירותים, חברות התעופה אינן מספקות את העזרה הזו ועליכם כמובן להיות מלווים במטפל או בן לוויה צמוד אחר.
שימו לב 2 אם אתם מלווים בכלב שירות אתם חייבים לוודא שהוא חוסן בכל החיסונים הנדרשים ונושא שבב כמו גם בעל רתמה מתאימה.

ציינו אם אתם יכולים ללכת רק פחות מק"מ ללא עזרה, ואם תזדקקו לזמן ארוך יותר בהגעה למשל לשער היציאה.

האם אתם מתניידים בעזרת כיסא גלגלים ומביאים אתכם את הכיסא שלכם.

האם כיסא הגלגלים שלכם ממונע? הקפידו תמיד ליידע את חברת התעופה בסוג הסוללה. ובעת הטיסה שאו אתכם את תיבת הבקרה שלו. ציינו את מידות ומשקל הכיסא או הקלנועית שלכם.

במקרה ואתם לא לוקחים את כיסא הגלגלים שלכם, יידעו את חברת התעופה/שדה התעופה/חברת הנסיעות כך שימתין לכם כיסא גלגלים בשדה.

אם אתם עם מגבלת ראייה או שמיעה – ידעו את חברת התעופה, מפני שיש שדות תעופה בהם נמנעים מכריזה וההודעות מתפרסמות רק על המסכים שבהם. הסבירו בבירור אם אתם זקוקים למידע כתוב או דווקא למושמע.

הושבה בטיסה. האם חשוב שתשבו ליד השירותים, במעבר, ליד יציאת החירום? ספקו את המידע הזה לחברת התעופה שחייבת, בכפוף לתנאי בטיחות, לספק לכם את המקומות המותאמים לסוג הנכות שלכם.

תרופות – הקפידו ליידע גם בשדה"ת וגם את חברת התעופה אם אתם חייבים להעלות אתכם למטוס כמות נוזלים שונה מהמותר או מחטים. זכרו שישנן מגבלות.

עד כאן להפעם.
אנא, כתבו לי בתגובות אם יש לכם תוספות, הערות והארות.
זכרו שכל תוספת שלכם – יכולה לסייע ללא מעט אנשים.
אם ישנם נושאים אחרים שמבקשים הייתם שאכתוב עליהם,
אתם יותר ממוזמנים לבקש, ואני אשתדל לאגור מידע לכתוב ולשתף.

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. תמרית

    רשומה חשובה ומפורטת. כל הכבוד על התחקיר הנרחב. לא ענין של מה בכך

    1. ניני אטלס

      תודה רבה, תמר. כולי תקווה שיהיה לעזר

  2. ציפי

    פוסט חשוב ביותר. לצערנו נזקקנו לשרותיהם של 2 שדות תעופה בנושא הזה: שוויץ מממנה חזרנו לארץ – כשאבי שבר רגל בסקי, ואלעל בה חזרנו. אני יכולה מנסיון לספר שזו היתה חוויה מעולה בשתי שדות התעופה. מיד עם כניסתנו לשדב בשוויץ הגענו למקום בולט של אנשים עם מוגבלות. ספרנו על מצבנו,
    הראנו טופס מרופא וקבלנו כסא ותדריך לאן להגיע לפני הטיסה. כשהגיע המועד הגענו לחדר יעודי עם מוגבלים נוספים, בעיקר בגפיים. הוצמד אלינו איש צוות של השדה, שבאופן יעיל ביותר לקח אותנו לתוך הקרביים של השדה, ובדרך מהירה העביר אותנו את כל בדיקות הדרכונים וכו, אצל צוות השדה שיושב במקום המיועד למוגבלים. כך הגענו לאזור שבו חיכינו לרכב של אל על. הרכב שהגיע מוצמדת אליו מעלית נוסעים גדולה, שבה נכנסנו כולנו וכך הגענו לתוך המטוס. גם במטוס עצמו נתנו לנו מקום שקל היה לאבי להגיע אליו. כשהגענו לארץ הגיע איש צוות של השדה עם רכב הסעות, שלקח אותנו את כל הדרך, כולל המזוודות, עד למונית שמחוץ לשדה. אני לא אשכח את הטיסה הזו.

    1. ניני אטלס

      כמה טוב שלמרות שנזקקתם לשירות בנסיבות לא נעימות, יצאתם בתחושה שזכיתם לשירות אדיב, מתחשב והגון.
      תודה רבה על התגובה?

  3. גבריאלה גן בר

    הי.איך אוכל לזמין כיסא גלגלים בשדה התעופה של וינה אוסטריה

    1. ניני אטלס

      ראשית נסיעה טובה ובילוי נעים

      על פי הרשום באתר נמל התעופה וינה שווכאט
      עליך ליידע את חברת הנסיעות או חברת התעופה אתם את מגיעה לוינה
      לפחות 48 שעות לפני מועד ההמראה על הצורך בסיוע לו את נזקקת
      וחברת התעופה מחוייבת להעביר את המידע לשדה התעופה מינימום 36 שעות
      לפני מועד ההמראה. כלומר, הקשר הישיר הוא בין חברת התעופה אתה את טסה לבין השדה ולא ישיר.
      הקישור לדף העוסק בסיוע לנוסעים עם מוגבלות בניידות בנמל התעופה הבינלאומי של וינה,
      Flughafen Wien – Qualitäts-Standards PRM (viennaairport.com)

      סעי לשלום ולהנאה.

      1. אבי

        איך מגיעים לידע חברות טיסות שכר כמו wiz כדי לידע אותם על נוסע עם מוגבלות כלשהי.
        אנו מתכוונים לטוס לדברצן.

        1. ניני אטלס

          היי אבי
          את הבקשה לסיוע, כאדם עם מוגבלות, אתה אמור להגיש באופן מקוון במהלך תהליך הזמנת כרטיס הטיסה. ישנה גם אפשרות לפנות אל מוקד הסיוע שלהם, כבר ביום ביצוע הזמנה.
          הם גם ממליצים להגיע לצ'ק אין יותר משעתיים לפני מועד ההמראה. שלחתי לך לתיבת הדוא"ל את תשובתי בצירוף קישורים רלוונטים.
          מאחלת לכם נסיעה טובה ומהנה 🙂

  4. ארנון פרי

    איפה אני מוצא מלווה, בתשלום כמובן, לנסיעה של שני לילות לאירופה למוגבל בכסא גלגלים

    1. ניני אטלס

      היי ארנון, שלחתי לך תשובה למייל ואני מנסה לבדוק לך אפשרויות נוספות. טיול מהנה

  5. אבי ראם

    היי ניני
    אני נכה צהל קטוע ונזקק ללוי וכיסא גלגלים. עד למטוס.
    יידעתי את סוכנות הנסיעות. הייכן אני יוצר קשר עם מלווה עם כיסא.
    האם יש צורך באישור מהסוכנות . ובגדול מה התהליך?

    תודה .אבי ראם
    נ.ב. חברת הנסיעות KLM

    1. ניני אטלס

      קצת התקשתי להבין את השאלה 
      האם אתה טס עם מלווה או אתה רוצה מלווה בשדה התעופה
      האם אתה טס ללא כיסא הגלגלים שלך? (לא מומלץ)
      בעיקרון
      אתה אמור להודיע לחברת התעופה, מינימום 48 שעות לפני הטיסה (יש חברות שגם יותר). 
      בהגיעך לשדה התעופה, עליך לגשת לדלפק לאנשים עם מוגבלויות ולבקש שיקראו לנציג החברה איתה אתה טס.
      אם הודעת להם על מצבך מבעוד מועד, הם אמורים להיות ערוכים ומוכנים לקראתך.
      שלחתי לך לדוא"ל כמה קישורים שאני מקוה שיעזרו.
      מקווה שהצלחתי לענות לשאלתך.
      נסיעה טובה ומהנה
      ניני אטלס

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים