מטיילים בהולנד? אל תוותרו על טיול לחיטהורן

חיטהורן היא עיירה שיצאה מאגדה. היא מכונה גם "ונציה של הצפון" כשהכוונה היא לצפון אירופה, וזאת מאחר וחיטהורן כולה בנויה, למעשה, על אגם. בפוסט הזה אספר לכם קצת על ההיסטוריה של חיטהורן ומה הופך אותה ליעד שאסור לפספס בטיול שלכם.
חיטהורן
בתחילת המאה ה-13 הגיעו מתיישבים הולנדים לאזור חיטהורן ומצאו שהשטח, אשר שימש בעבר לחקלאות, הוצף כולו. זה לא מפתיע כי בהולנד הצפות הן עניין בשגרה (ככה זה כשרוב המדינה מתחת לפני הים). המקומיים מיד החלו לייבש את הקרקע, וכשהאדמה התגלתה הם מצאו המון קרניים של עיזים. הם החליטו לקרוא למקום Geit hoorn (חייט-הורן) או בעברית – "קרני עזים". עם השנים, השם השתבש והשתרש כ-חיטהורן. המתיישבים יצרו איים מלאכותיים ועליהם הם בנו בתים כפריים מהממים. כך זה נראה:

הולנד

בחיטהורן יש כ-176 גשרים, כך שהעיירה באמת נראית כאילו יצאה מאגדה. דמיינו לעצמכם איזה כיף זה להפליג בתעלות השקטות, בין הבתים היפהפיים. לכל בית, אגב, יש בדרך כלל חצר מאוד מרשימה. זה מרגיש כאילו המקומיים משתתפים במין תחרות סמויה, למי יש את החצר הכי יפה.

במקור, תאמינו או לא, המתיישבים גרו בבתים עם הבקר שלהם. וכך, בכל בוקר הם היו יוצאים מהבית, עם הבקר, ועולים על סירות קאנו שהם בנו בטכניקה מקומית. כך התחיל יום העבודה שלהם:

הולנד
(מקור: Giethoorn.com)

 

רואים את המשוט הארוך שהחקלאי מחזיק? באמצעותו הוא דוחף את הרצפה ועושה את דרכו בתעלות העיירה. עומק המים בתעלות בחיטהורן הוא בסך הכל כ-60 ס"מ.

מדוע חיטהורן מפורסמת כל כך?

בשנת 1958, הגיע לחיטהורן במאי הולנדי מפורסם בשם ברט הנסטרה. הנסטרה התאהב במקום והחליט לצלם שם את סרטו "Fanfare". הסרט הפך להיות הצלחה מסחררת וכך, למעשה, העיירה התפרסמה ברחבי הולנד. המקומיים ראו את העיירה היפהפייה והפכו אותה ליעד מספר אחד שלהם לטיולים. אם זה בתקופת הקיץ, בה ההולנדים יוצאים להפלגות בתעלות, עם בירות ונשנושים ולפעמים אף נשארים את הלילה באחד מבתי הנופש הנחמדים של העיירה או אם זה בתקופת החורף בה התעלות קופאות וההולנדים יוצאים להחלקה על הקרח מתחת לגשרים המהממים:

הולנד
לא מדהים?

 

דברים שכיף לעשות בחיטהורן:

אז כמו שאמרנו, האטרקציה המרכזית בחיטהורן היא שייט בתעלות. התעלות עוברות בכל הכפר ובשייט באורך של כשעה ניתן לראות כמעט את הכפר כולו. מדובר בחוויה רגועה, שלווה ומקסימה. ניתן להשכיר סירות באופן עצמאי במקום או להצטרף לסיור מודרך בסירה שבדרך כלל גם כוס קפה או תה.

מבחינת אוכל, יש מסעדות רבות בחיטהורן, רובן ככולכן בנויות על המים כך שאפשר לשבת בחוץ (כשמזג האוויר מאפשר) ולהנות מארוחה טובה על גדות התעלות. לחובבי האוכל המקומי, אנחנו ממליצים על מנת קיבלינג (Kibbeling) מקומית שהיא למעשה נאגטס של דג בקלה מטוגן. ההולנדים בדרך כלל מגישים את המנות עם צ'יפס וסלט.

בנוסף, בחיטהורן יש מוזיאון נחמד שמספר את הסיפור של העיירה וגם חנויות מזכרות נחמדות.

איך מגיעים?

יש שלוש אפשרויות להגיע לחיטהורן: תחבורה ציבורית, רכב פרטי או עם טיול מאורגן מאמסטרדם.

בתחבורה ציבורית מאמסטרדם לוקחים את הרכבת מהתחנה המרכזית (Centraal) לתחנת Zwolle או תחנת Steenwijk ושם מחליפים לקו 70 באוטובוס לתחנת Dominee Hylkemaweg. אורך הנסיעה בין שעתיים לשעתיים וחצי. שימו לב: האוטובוס יוצא פעם או פעמיים בשעה, אז נסו לתאם את שעות הנסיעה שלכם ככה שלא תאלצו להמתין בתחנת הרכבת יותר מדי זמן.

הנסיעה ברכב אורכת כשעה וחצי (מאמסטרדם). שימו בוויז או בגוגל מפס את הכתובת הבאה: Gratis Parkeerplaats Giethoorn ועקבו אחר ההוראות בסבלנות. המיקום הוא של חנייה חינם שממוקמת ממש כחמש דקות הליכה מהתעלות המפורסמות.

הדרך הקלה ביותר היא להצטרף לטיול מודרך של חברת We Are Amsterdam הישראלית. הטיול שלהם יוצא עם מיניוואן מפנק לכפר הדייגים המפורסם זאנסה סכאנס ומשם ממשיך אל חיטהורן. הטיול מועבר על ידי מדריכים ישראלים שגרים באמסטרדם, חבר'ה צעירים שמספרים על ההיסטוריה של הכפרים באווירה קלילה. היתרון הגדול של טיול יום עם We Are Amsterdam, מעבר לכך שתוכלו לקבל המלצות ממקומיים ולשאול את כל השאלות שיש לכם, הוא שהטיול לוקח לשני האתרים הכי מפורסמים בהולנד וחוסך את כאב הראש של ההגעה והחזרה.

על זאנסה סכאנס כבר שמעתם?

אם הזמן לא מאפשר לכם להגיע עד לחיטהורן, או אם בחרתם לעשות טיול יום מקיף יותר, זאנסה סכאנס הוא היעד האולטמטיבי. מדובר בכפר ציורי מהמם הממוקם כעשרים קילומטרים צפון-מערבית לאמסטרדם. הכפר מציג את טחנות הרוח המפורסמות של הולנד ואת אורח החיים הכפרי הנהוג במדינה. בכפר תוכלו לטעום גבינה מקומית, לראות איך מכינים כפכפי עץ הולנדיות, לשתות שוקו חם טרי טרי ממפעלי הקקאו בסביבה, וכמובן, לצלם את התמונות הכי מרשימות שהולנד יכולה להציע, כמו התמונה הזו שצילמתי מהמכשיר הנייד שלי:

זאנסה סכאנס

לטחנות הרוח יש משמעות היסטורית חשובה. הולנד היא מדינה שטוחה כמעט לחלוטין וכתוצאה מכך, יש בה רוחות מאוד חזקות (אין מה שיעצור את הרוח). ההולנדים השכילו להשתמש בעוצמת הרוח על מנת לייצר כוח עבודה.

בניגוד למה שמקובל לחשוב, טחנות הרוח לא שימשו רק לטחינת קמח ותבלינים, אלא גם לניסור קורות עץ. ההולנדים השתמשו בקורות העץ הללו על מנת לבנות ספינות ענק ובאמצעותן הם הפליגו לכל קצוות תבל במסעות הקולוניזציה שלהם. ההולנדים למעשה, הופכים לאימפריה במאות ה-17 וה-18 בגלל יכולת ייצור הספינות שלהם. במילים אחרות, בגלל טחנות הרוח שלהם. כיום, זאנסה סכאנס הוא הכפר בעל הריכוז הגבוה ביותר של טחנות רוח בהולנד, 8 סך הכל, אך בעבר, באותו אזור היו קרוב ל-1000 טחנות רוח.

מה עושים בזאנסה סכאנס?

כפי שציינו למעלה, זאנסה סכאנס מרכזת פעילויות רבות. יש במקום מפעל גבינות שמספר את סיפור הגבינה והחלב בהולנד ומאפשר ללקוחות לטעום את הגבינות בחינם. בזאנסה יש גם מפעל לכפכפי עץ, אשר מדגים בזמן אמת את תהליך ייצור כפכף העץ ההולנדי המפורסם. מוזיאון זאנסה סכאנס מספר את סיפורה של זאנסה סכאנס וגם, את סיפור הקקאו באימפריה ההולנדית, מוזיאון מומלץ מאוד. מעבר לכך, יש גם מאפיות קטנות, חנויות שמוכרות שוקו חם וכמובן – טחנות הרוח המפורסמות. כל טחנת רוח בזאנסה סכאנס מייצרת מוצר אחר וניתן להכנס לטחנות הרוח ולהתרשם (הכניסה בתשלום של כ-5 יורו למבוגר).

טיפ חשוב למבקרים בזאנסה סכאנס: יש בתוך הכפר מספר מסעדות אך הן לא מומלצות במיוחד, גם מבחינת העלות וגם מבחינת המבחר שהן מציעות. בעיירה השכנה (Zaandijk) הממוקמת כ-10 דקות הליכה מהכפר, יש מספר מסעדות ממולצות, בהן גם מבשלת Hoop שמציעה תפריט איכותי.

איך מגיעים לזאנסה סכאנס?

היתרון הגדול של זאנסה סכאנס הוא שהכפר באמת נגיש. ניתן להגיע לזאנסה סכאנס מתחנת הרכבת המרכזית של אמסטרדם (יורדים בתחנת Zaanse Schans) או עם קו 891 באוטובוס. אופציה נוספת היא, כאמור, להגיע במסגרת הטיול המשולב לזאנסה סכאנס וחיטהורן של We Are Amsterdam.

ולסיכום

אל תוותרו על טיול מחוץ לאמסטרדם, כפי שניני כתבה בעבר, הולנד קסומה ומציעה מספר נרחב של כפרים ועיירות מהממות. הטיול לחיטהורן, הונציה של הצפון, הוא חוויה מהנה ביותר. חיטהורן היא עיירה יפהפייה, עם היסטוריה מעניינת וייחודית. כשאתם שם, אל תשכחו להנות מהפלגה בתעלות, הדרך הטובה ביותר להנות מהעיירה. נצלו את ההזדמנות כשאתם מחוץ לעיר להנות גם מזאנסה סכאנס, כפר טחנות הרוח המפורסם. זאנסה סכאנס יכול להיות גם יעד לטיול של חצי יום במידה והזמן שלכם בהולנד מוגבל.

אני מקווה שהפוסט הזה שימושי וסיפק לכם מידע חשוב, אשמח לענות על שאלות בתגובות!

הכתבה נכתבה על-ידי ליעד שניידר ממערכת We Are Amsterdam

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים