פארקים בראשון לציון – הגנים שאהבתי

גנים בראשון לציון: פיתוח נהדר על פי נושאים שונים

ראשון לציון אימצה את הרעיון החביב אל חיקה והקימה בעיר מספר פארקים וגנים נושאי כותרת. עיצובם יפה להפליא. לא את כולם אני מראה לכם כאן ולא על כולם אני מספרת. בפוסט השלישי על העיר בחרתי לספר על שלושה ששבו את לבי.
האחד – "גן בעברית" נמצא בצפון מזרח העיר. השניים האחרים:- "גן המנהיגים", והוותיק בחבורה, "פארק הזיכרון", הם חלק מתוך רצועת גינון ארוכה, שמתחילה בגן המנהיגים אשר ממוקם ממזרח לכביש גהה ולגשר ראשון, ונמשכת ממערב לו דרך החי כיף , פארק ערים תאומות (עליו לא כתבתי) לאנדרטת התקומה שמתנוססת בקצהו ולפארק הזיכרון. הרצועה מסתיימת בשכונת נווה דקלים, כשהיא חוצצת בין שכונות העיר לשדרות משה דיין הסואנות.

גן בעברית

 

מבוך
גן בעברית – המבוך

 

אחד הפארקים הגדולים והחדשים ביותר בראשון לציון. הפארק  נחנך בסוף שנת 2013 והוא אחד מפארקי הנושא של ראשון לציון נושאו:- "עברית", נבחר באופן טבעי לעיר, בה חודשה ופותחה השפה העברית בבית הספר העברי הראשון בעולם. הגן היפהפה ממוקם בצפון מזרח העיר על 68 דונם שפונו על ידי צה"ל ממחנה צריפין ואפילו חלק מן הסככות שהיו שייכות למחנה, הושארו בפארק.

בפארק מדשאות, מתקני כושר לבוגרים, מתקני שעשועים מקסימים לילדים ושבילי אופניים. בחלקו המזרחי אזור לפיקניק, בית קפה חביב, גינון נאה ובריכה אקולוגית מקסימה.

 

בריכה אקולוגית

 

מתקנים בגן בעברית

 

 

מתקנים
חלק נכבד ממתקני השעשועים לילדים מוקדשים לשפה העברית:-

אותיות על גבעת טיפוס

 

מתקן
אותיות על גבעת טיפוס

 

סככות עם שירים של משוררים כמו רחל, נעמי שמר ואחרים

סככות עם שירים

 

מתקן עם קוביות מסתובבות ליצירת מילים ומשפטים מבוך משפטים ועוד

 

מתקן עם קוביות מילים

 

מתקני השעשועים – מוצללים. טוב היה לו השכילו מעצביו של הגן היפהפה הזה לטעת גם מספר עצים נותני צל שיעילותם הייתה גוברת על יעילות הדקלים הצרים. אין כמו צל טבעי!

בקצה הצפוני של הגן מגרש למשחקי כדור. בעקבות חששות שהובעו בשל קו מתח גבוה שעובר מעליהם, בוצעו במקום בדיקות קרינה בראשית 2014 והם נסגרו לשימוש עד שיועתק קו המתח הגבוה משם. (סוף מעשה במחשבה תחילה?)

יש למקום מגרש חניה (מסומן כחול-לבן).  כתובתו – רחוב חנה ומיכאל לוין צמוד למחנה צריפין.

פארק המנהיגים

 

גן גדול מרשים ויפה שכמוהו כמוזיאון פתוח ותוך כדי שיטוט בין שביליו נלמדת במידת מה, ההיסטוריה של הציונות ושל חלק ממנהיגיה.
כבר בכניסה לגן ניתן לראות 33 דגלים של המדינות שאמרו "כן" ב כ"ט בנובמבר 1947, על סיום המנדט והקמת המדינה. "שער האומות" הסמוך, הוא קיר הנצחה שאף הוא נולד על מנת לכבד את אותן אומות שהצבעתן אפשרה את הקמת המדינה.

שער האומות

מזרקת "עמוד האש" האדומה בבריכה המרכזית שבגן, וממנה שביל מים יפה המוביל צפונה אל מזרקת מגן דויד,

מזרקה
מזרקת עמוד האש

 

השביל אל

 

מזרקת מגן הדוד

וכן "חצרות המנהיגים" – דיוקנאות וסיפור חייהם של שבעה ממנהיגי ישראל והציונות הבולטים כמו דוד בן גוריון, מנחם בגין, הרצל ועוד.

חצרות המנהיגים

 

חצרות המנהיגים

 

חצרות המנהיגים

 

חצרות המנהיגים

 

חצרות המנהיגים

מסתבר שהחצר השביעית, זו של גולדה מאיר, הוקמה כמה חודשים לאחר שש האחרות, לאחר חברת הכנסת דליה איציק קבלה על כך שאין ולו אישה אחת בחבורה.

חצרות המנהיגים

בגן שבילים, מתקנים ונדנדות. כאמור שתי מזרקות מרשימות ומדשאות רחבות ומטופחות. לשמוח, ליהנות וקצת ללמוד. הוא רחב ידיים ויפה להפליא.


הגעה:- הגן נמצא בכניסה הצפון מערבית לעיר (אל מרכז העיר) – ממש בקצה רחוב ז'בוטינסקי, והוא מעט ותיק יותר מגן בעברית (משנת )2007. כשאתם מגיעים מגשר ראשון, מרחוב ז'בוטינסקי (שגם הוא מונצח), פנו ימינה לרחוב בגין וסעו בו עד סופו. שם פונים ימינה עד הסוף ,ובסמוך לקאנטרי תמצאו מקומות חנייה.

פארק הזיכרון

זהו פארק יפהפה שהוקם לזכר השואה עוד בשנות התשעים של המאה הקודמת.

 

אנדרטה
אנדרטת השואה


שטחו כ -90 דונם ויש בו מצד אחד אנדרטאות ופסלים שמציינים ומזכירים את השואה, את הפרטיזנים ,ואת ניצחון הרוח והעם ומצד שני מדשאות יפהפיות, שפע עצים מרשימים, ובחלקו המערבי אגם עם מזרקות נאות ומתקני משחקים.
לזכור, לא לשכוח – ולהמשיך לחיות.

לפתחו הדרום מזרחי, שם ממוקם מגרש חנייה לא גדול – אנדרטת השואה שמסמלת את הרכבות, השער ולבסוף הארובות, ולמרגלותיה מפה מבטון המציינת את מפת ההשמדה, כשעל כל מדינה מצוין מספר הנספים מקהילותיה.

מפה מבטון המציינת את מפת ההשמדה

ולא בכדי היא משקיפה אל אנדרטת התקומה שממוקמת על גבעת דשא בצדו השני של הכביש, צורתה כצורת ה"מנורה", סמל מדינת ישראל. בבסיס אנדרטת התקומה, סידרה של תבליטי מתכת, המתארים את השלבים שהביאו להקמת מדינת ישראל.

אנדרטת התקומה

שתי האנדרטאות עומדות ומשקיפות זו על זו, ומשלימות האחת את השנייה.

לכל אורכו הדרומי של הגן – שדרת חסידי אומות העולם. קוביות מתכת ועליהן מספר חסידי אומות עולם שהיו בכל מדינה ומדינה. ראוי לציין שהמספר משתנה ומתעדכן. שדרה מכובדת ומכבדת.

שדרת חסידי אומות העולם
שדרת חסידי אומות העולם
אנדרטה בגן

בגן מספר אנדרטאות נוספות ובהן אחת לזכר חסידי אומות העולם מאיי הפיליפינים. וכאמור מדשאות ואגם עם מזרקות

 

מזרקות באגם

הגעה:- מגשר ראשון לשדרות משה דיין לכיוון הים, פונים שמאלה ברחוב התקומה, מיד ימינה לשדרות חסידי אומות העולם ומיד מימין, הכניסה אל מגרש החנייה.

כאמור, יש בעיר עוד מספר גנים נאים כמו "גן המוזיקה" שנמצא בדרום העיר ליד רחוב תש"ח, "פארק ערים תאומות" שנמצא בין פארק המנהיגים לפארק הזיכרון (ליד החי כיף) וכמובן "גן העיר" הוותיק והנפלא, אותו הזכרתי כבר
בפוסט הראשון על העיר .
ויש את "פארק האגם" ליד מתחם "יס פלאנט" עליו אכתוב בחורף 🙂

אז אם חיפשתם פארקים בראשון לציון, אני מאחלת לכם בילוי נעים והנאה מסיור בעיר.

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. עדי רון

    סיקור נאה. עושה חשק לבקר בכל אחד מהגנים.

    1. ניני אטלס

      🙂 תודה רבה, מקווה שאכן תבקרו

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים