תיירים בראשון לציון – מוזיאון ראשון לציון

בפוסט "תיירים בראשון לציון" סקרתי מספר מבנים בראשון לציון.

הפעם  אני בוחרת להתמקד במפעל יפהפה "מוזיאון ראשון לציון"

תצוגה
במוזיאון ראשון לציון בית הרפואות

 

לאורך כל השנים זכרתי את השם. רחל גיסין. לדעתי, כל תושב שחי בשנות השמונים בעיר הזו, הכיר את השם ואת המרץ הבלתי נלאה, החריצות והדבקות במטרה. אני זוכרת אפילו פניות לתושבי העיר לשתף בחומר שיש בביתם.
לרחל גיסין, חייבים תושבי העיר את המוסד המאד מרשים הזה עליו אני רוצה לספר לכם עכשיו.

המטרה:- המוזיאון לתולדות ראשון לציון

כיאה ל 136 שנותיה, לראשון לציון, שהחלה כמושבה חקלאית והתפתחה לעיר הרביעית בגודלה בארץ, היו לא מעט ראשי ישוב, מועצה ועיר. לשנה אחת, בין השנים 1955-1956 ניהל אותה גרשון מן. אני לא ארחיב את הדיבור עליו, אבל אזכיר אותו כמי שהיה מנהל הארכיון ההיסטורי של העיר ארכיון שהיווה את היסודות הראשונים להקמתו של המוזיאון. בעקבות איסוף החומר הארכיוני על ידי גרשון מן, החלה רחל גיסין במרוץ חסר פשרות להקמת המוזיאון לתולדות ראשון לציון. המוזיאון הראשון בארץ בו מתועדים תולדות העלייה הראשונה.

רחל גיסין, חדורת המוטיבציה וההתלהבות הכנה, הצליחה לזכות להכרה רשמית מטעם גנזך המדינה בארכיון שבנה גרשון מן לפי חוק הארכיונים ובכך גם להכרת המדינה במוזיאון שהושתת עליו כמוזיאון לפי חוק המוזיאונים.

וזאת לדעת, מעצם היות חוק המוזיאונים חלים על מוסד שכזה כללים, חובות והגבלות בהם יש צורך לעמוד. ועל כן, על מנת לעמוד באחד מכלליו שדורש העסקת עובדים מקצועיים, רחל גיסין החלה בלימודי ארכיונאות באוניברסיטה העברית בירושלים, הוסמכה כארכיונאית וכך התאפשרה הכרת המדינה במוזיאון.
היא גם יצרה קשר חם עם נכדו של הברון רוטשילד, שבעקבותיו הוא תרם סכום כסף שהוקדש לשיקום באר המושבה וליצירת התכנית האור קולית אשר מספרת את סיפורה של הבאר ההיסטורית.

ככה זה התחיל. בקטן – אבל במרץ.

כשהילדים שלנו היו קטנים, לקחנו אותם למוזיאון, שהיה חמוד ומעניין אבל קטנטן. כשהחלטתי לכתוב על "תיירים בראשון לציון" היה לי ברור שאני רוצה לבקר בו שוב.

אני רוצה לשתף אתכם בשעה וחצי של עונג, של גאווה מקומית מיוחדת למפעל הראוי והמרתק.

הוקם ב 1982 כמתנת יום הולדת 100 לעיר, ומאז עלה והתפתח. הכניסה אליו הייתה בתחילה מכיכר המייסדים – על ראש גבעה ששמשה שנים כמרכז העיר וממנה היא התפתחה. כיום הכניסה היא מרחוב אחד העם.

כל ביתניו של המוזיאון – שוכנים במבנים מראשית ימי המושבה. שטחו הכולל הוא כחמישה דונמים ועליהם מבנים היסטוריים שעברו שימור ובהם שוכנות בכבוד תצוגות המוזיאון השונות.

המבנים המשומרים שנכללים כבר היום בשטח המוזיאון הם:-

ה"קליניקה" – מבנה משנת 1911 שבקומתו השנייה התנהלה המרפאה הציבורית של המושבה. וקומתו הראשונה שמשה לשתי חנויות בשכירות לצורך מימון ואחזקה של אכסנייה לעוברי אורח עניים.  במבנה זה שוכנת תצוגת בראשית בשנת 1982 במבנה הקליניקה – נפתחה התערוכה הראשונה של מוזיאון ראשון לציון. לפני כארבע שנים שימרה העירייה את חזיתות המבנה.

במוזיאון ראשון לציון

 

שחזור כיתב מבית הספר העברי הראשון "חביב"

 

"בית הרפואות" – מבנה בן קומה אחת שהוקם בשנת 1883 במימון הברון. בראשית הוא שימש כבית המרקחת ובהמשך שימש כסניף הדואר של המושבה. היום הוא מקום מושבה של תצוגות בעלי המלאכה של המושבה

 

תצוגה בבית הרפואות

 

דגם בית מרקחת בבית הרפואות
דגם הצלמניה בבית הרפואות



"בית שליט" – הוקם בשנת 1882 שנת ייסוד המושבה, על ידי אליעזר שליט ממקימי המושבה למשפחתו, ושנה אחר כך הם נכנסו לגור בו. במהלך השנים הורחב המבנה והמשפחה התגוררה בו עד שנות ה 30 של המאה הקודמת. במהלך השנים הוסב חלק מהמבנה למספר חנויות שחזיתותיהן פונות אל הרחוב הראשי. הוא שופץ ושוחזר להפליא והתצוגה בו מציגה את חיי המשפחה , מטבח, חדר שינה ועוד.

בית שליט

 

באותו מבנה, גם נמצא "אולם המייסדים" ובו דיוקנאות של 17 מייסדי המושבה

אולם המייסדים בבית שליט

 

ותערוכת בגדי הראשונים (כולל צילומים מופלאים).

אופנת המושבה

 

צילומי אופנת המושבה בגן המושבה

 

"בית הייסמן" – אחד משלושה הבתים הראשונים שנבנו במושבה, באותה שנה כמו בית שליט. במרתפו של בית זה התגורר בשנת 1884 נפתלי הרץ אימבר. והמרתף המשוחזר כמובן מוקדש לזכרו ומוצגת שם תערוכה שמציגה את תולדות "התקווה".

 

מרתפו של נפתלי



שעות פתיחה – א', ג', ד', ה' 09:-14:00 יום ב' 09:00-13:00 ו 16:00-19:00 ובשבת הראשונה של כל חודש בין השעות 10:00-14:00. הכניסה בתשלום סמלי.

שביל הראשונים – כחלק מפרוייקט מוזיאון ראשון לציון נהגה רעיון "שביל ראשונים" כשהמוזיאון הוא חלק ממנו והוא מוביל אל אתרים נוספים ממרכז המושבה ההיסטורית.

בית גורדון – או מלון לונדון – ברחוב אחד העם 8 – המבנה הדו קומתי התכלכל והיפה  הוא מלון לונדון. הבית נבנה בשנת 1891 ובזמנו נחשב לאחד הבתים המפוארים ביותר במושבה. בקומתו העליונה התגוררה משפחת גורדון, שהיתה חלק מהקבוצה השנייה שהגיע למושבה החקלאית וחלקה התחתון הושכר לדיירים שונים.

 

לאורך השנים הוא שימש למגורים, למלונאות, ולמפגשים שונים. בחצרו נבנו ביתנים למגורי שומרי המושבה, אנשי ארגון "השומר" ולמורי בית הספר "חביב". ותקופות מסוימות אפילו גודלו יענים בחצרו.

רבותיי ההיסטוריה

 

אחרי מלחמת העולם הראשונה עזבו בני משפחת גורדון את ראשון לציון ועברו להתגורר בתל אביב.
בין השנים 1922-1934 הוקם ופעל בקומתו השנייה של המבנה "מלון פנסיון לונדון" שהוקם על ידי שוכריו של הבית. במלון זה מצאו רגיעה לא אחת גם אנשים שלא יכולים היו לשלם עבור האירוח.

שנים רבות עמד מלון לונדון בשיממונו, ולשמחתי – גם הוא זכה לעדנת השימור. ושחזורו מרשים, משמח ומכבד.
במהלך השימור התגלו בו ציורי קיר מסוף המאה ה-19 ששוחזרו ביד אמן על ידי שי פרקש, מרצפות מצוירות ועוד.

מרצפות מצויירות במלון לונדון

 

מרצפות מצויירות במלון לונדון

 

כיום חלקו משמש את מוזיאון ראשון לציון כשהקומה העליונה משמשת לתערוכות מתחלפות של המוזיאון וקומתו התחתונה לתערוכות של הגלריה העירונית.

בתערוכה במלון לונדון
כרזות בתערוכה במלון לונדון

 

אל תפספסו את התערוכה היפהפייה בקומה השנייה, שעניינה תעשיית היין ומתן מקום של כבוד לתולדות היקב. הכניסה ללא תשלום.
עוד רשומות על ראשון לציון:-
תיירים בראשון לציון מגוון אטרקציות

פארקים בראשון לציון

המלצות של מקומית שכתבתי עבור  הבלוג אלטר-נע-טיבה

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים