מטיילים בניו זילנד דברים שכדאי לדעת

טיפים והמלצות לקראת טיול בניו זילנד

הרשומה המסכמת של אורחת "מלון האורחים" עדי אדלר.
לקט המלצות שטוב לדעת כבר בשלב תכנון הטיול.

צילום:- עדי אדלר

ברשת שפע  מידע על ניו זילנד.
ספר שנהניתי לקרוא הוא הספר "חוויה ניו זילנדית" של הסופרת שפרה הורן. שכמי שחלקה (ואולי עדיין חולקת) את זמנה בין ישראל לניו זילנד, היא כותבת עליה מפרספקטיבה ישראלית, ומפרטת לא מעט על מגוון נושאים חברתיים בניו זילנד, גם כאלו שהניו זילנדים עצמם לא בהכרח אוהבים לחשוף מטעמי נכונות פוליטית או נימוס.

היא לא אוסטרליה

ניו זילנד היא לא חלק מאוסטרליה ושונה ממנה תרבותית.
אמנם מדובר על שתי מדינות שהן יחסית קרובות גיאוגרפית ויחסית קרובות תרבותית, אך קיימים הבדלים בין שתי המדינות.
הניו זילנדים רואים עצמם כיותר מנומסים, נחמדים ואתלטיים, מהאוסטרלים.
האוסטרליים הם יותר פרו אמריקנים, לעומת הניו זילנדים שנהנים לסרב לבקשות האמריקנים לאפשר לצוללות הגרעיניות שלהן לעגון בניו זילנד.
אוסטרליה היא גם מדינה הרבה יותר יציבה ומפותחת כלכלית, ולכן לא מעט ניו זילנדים צעירים עוברים אליה, לפחות באופן זמני, כדי לעבוד.

סרטונים שמדגימים קצת את ההבדל אפשר לראות ביו טיוב:
בלוגר ניו זילנדי "צוחק" על האוסטרלים בהומור יחסית עדין,
לעומת בלוגר אוסטרלי שעונה לו בצורה הרבה פחות עדינה.
יש כמה מאכלים משותפים כמו הפבלובה שכל מדינה רואה בו את המאכל לאומי שלה…

הבדל משמעותי נוסף הוא ביחסו של האדם הלבן לתושבים המקומיים.
היחס האוסטרלי לאבורג'ינים ידוע לשמצה, לעומת הניו זילנדים שחתמו עם השבטים המאורים על הסכם שלום ומנסים לשלב את תרבותם ושפתם בתרבות המקומית. ולמרות שכנראה מאחורי הקלעים העניינים הרבה פחות פשוטים, לפחות באופן רשמי, ניו זילנד גאה ביחסה למאורים, התושבים שגרו באיים לפני שהגיע אליהם האדם הלבן.
בניגוד לרוב המדינות ש"נכבשו" על ידי אירופאים שדיכאו את האוכלוסיה המקומית, האירופאים בניו זילנד נתקלו בשבטים שנלחמו בהם בהצלחה, והמלחמה הסתיימה ב חתימה על הסכם שלום.
בתרבות הניו זילנדית לא מעט התייחסות לתרבות המאורית, החל משימוש במילים בשפה המאורית (למשל בביטוי Kia Ora שמשמעותו "שלום"), וכלה בעובדה שריקוד המלחמה המאורי, ה"האקה" משמש את קבוצות הספורט הלאומיות.

לא מעט כפרים מאורים מציעים ביקור שבו חברי השבט מסבירים על התרבות על הקעקועים האופייניים לשבט, על מלאכת היד של בנות השבט, ארוחת ערב של בישול שאופייני לשבט שמכונה האנגי Hangi.  במסגרת הטיול שלנו ביקרנו בכפר הזה באחד הערבים הראשונים .

יש בניו זילנד מקומות נוספים בהם ניתן ללמוד על התרבות המאורית למשל בצפון האי הצפוני באזור שנקרא Bay of Islands למשל יש את Waitangi Treaty Grounds – המקום בו נחתם הסכם השלום בין המאורים לאדם הלבן.

איכות הסביבה

מאפיין משמעותי של ניו זילנד הוא השמירה הקפדנית על איכות הסביבה. מדובר על אי עם סביבה אקולוגית משלו, ולכן קיים איסור קפדני על הכנסת  כל דבר שעלול לפגוע בה.

השמירה מתחילה כבר בשדה התעופה:
יזהירו אותכם מראש שיש רשימה מאוד ארוכה של מוצרים שאסור להכניס למדינה, החל מצמחים כולל אוכל, וכלה במוצרים מהחי שמכילים כמות גדולה של עור למשל. יעודדו אותכם לדווח על כל מוצר כזה שאתם מנסים להכניס למדינה, או לזרוק אותו לפני שאתם נכנסים אליה באופן רשמי, אחרת אתם עלולים לקבל קנס רציני. יש סיכוי שיבדקו לכם את המטען לחומרים אסורים ואפילו יבקשו לראות את סוליות הנעליים שהבאתם (במיוחד אם מדובר על נעלי הליכה) לבדוק אם תקועה בהם אדמה, ואם כן – יגרדו וישטפו לכם את הנעליים.

לצערנו יש לא מעט צמחים שהובאו בעבר לניו זילנד והתחילו להשתלט על הסביבה בה.
במקום השרכים שמאפיינים את ניו זילנד, ראינו לא פעם פרחי תורמוס שהגיעו כנראה מבריטניה הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף הניו זילנדי.

צילום:- עדי אדלר

בעלי חיים

היבט חמור יותר, הוא נושא בעלי החיים.
בניו זילנד התפתחה סביבה שבה עיקר בעלי החיים הם ציפורים – בין השאר כי במהלך האבולוציה בה לא הגיעו לאי יונקים, ולכן לא התפתחו בה טורפים שיכולים היו לצוד את הציפורים. ציפור הקיווי למשל (הציפור שמסמלת את ניו זילנד) היא ציפור שחיה על הקרקע ואיבדה את היכולת לעוף.

ברגע שבני האדם החלו להתיישב באיים – הם הביאו איתם טורפים. המאורים הביאו איתם חולדות, והאדם הלבן הביא טורפים כמו כלבים, חתולים, ופוסומים – יונק מאוסטרליה (שבאוסטרליה הוא בסכנת הכחדה, אך פורח בניו זילנד). בעלי החיים האלו נהנו לצוד את הציפורים חסרות ההגנה ולאכול את הביצים שלהן. לא פעם יונק כזה או אחר יובא כ"מחסל"  היונק הקודם שחיסל את הציפורים. מתברר  שכל בעלי החיים העדיפו לצוד את הציפורים כי הן טרף הרבה יותר קל.

אין בניו זילנד, בעלי חיים מסוכנים, לעומת אוסטרליה שבה יש את בעלי החיים המסוכנים והרעילים בעולם, כולל כמה נחשים ומדוזות שגורמים למקבילות הישראליות להראות תמימות למדי. יש שמועות על עכביש רעיל, אבל איש לא ראה אותו.

טורפים החוצה?

צילום:- עדי אדלר

כיום ישנה גישה שטוענת שיש להוציא מהאיים את כל בעלי החיים שצדים את הציפורים, כולל הכלבים והחתולים, ובמקביל לדאוג להגדלת אוכלוסיית הציפורים עצמה תוך איסוף את הביצים שלהן וגידול הגוזלים או האפרוחים עד גיל בו יהיו מסוגלים להתמודד עם הטורפים.
הנושא שהוא שנוי במחלוקת, כי רבים רואים בניסיונות הלכידה וההריגה של בעלי החיים אכזריות מיותרת, למרות הבעייתיות שבקיום שלהם.

עדרים ואיכות הסביבה

צילום:- עדי אדלר

למרות מה שסיפרתי למעלה,  בניו זילנד נושא אחד שנוגד את האידאולוגיה הירוקה שלה. עדרי הכבשים והפרות שמגדלים בה. קשה לנסוע ברחבי השטחים הפתוחים של האי בלי לראות עדרים גדולים של פרות וכבשים שרועים בחופשיות בטבע תוך כדי כך שהם פולטים (בטבעיות)  כמויות עצומות של גזי חממה שפוגעים בסביבה.

צילום:- עדי אדלר

כשהאדמה רועדת

סכנה נוספת היא רעידות אדמה, כשב 2011 היתה רעידה חזקה שגרמה נזקים עצומים לעיר כרייסטצ'רץ' באי הדרומי. מאז אוכלוסיית העיר רק הולכת ופוחתת.

כשתגיעו, כנראה תנחתו בשדה התעופה של אוקלד שבאי הצפוני, ותוכלו לטוס ממנה ללא מעט ערים אחרות בסדרה של טיסות קצרות. שדה התעופה נחמד, ויציאה יש בו דיוטי פרי חביב, ולא מעט פסלים נחמדים.

והופ יצאנו לדרך

בעבר ישראלים לא נדרשו להוציא ויזה לפני ביקור בניו זילנד, החל מאוקטובר 2019 יש צורך בהוצאת ויזה אלקטרונית לניו זילנד. חשוב לציין שבתקופת הקורונה התניאם השתנו בגלל ההגבלות בכניסה למדינה, וחשוב לבדוק בתקופה הזו מה מדיניות הכניסה למדינה.
תיירים שנכנסים למדינה צריכים לשלם סכום מסוים לשימור הסביבה לאור העובדה שהם מבקרים במדינה, כשלרוב יחייבו אתכם בו כשתגישו בקשה לויזה אלקטרונית למדינה.
מ…ואל…שדה התעופה
כשהגעתי לאוקלנד, העדפתי לקחת מונית משדה התעופה לאכסניה. הנסיעה ארכה כשעה ועלתה לא מעט. בדרך חזרה העדפתי לקחת את השאטל שמכונה Sky Bus . עלותו פחות מעשירית מעלות המונית. נסיעה באוטובוס תיקח פחות או יותר את אותו הזמן.
מומלץ לרכוש כרטיסים מראש, וניתן להטעין אותם לסמארטפון. יש באוטובוס מקום למזוודות, והוא מגיע בתדירות של בערך פעם ב 15 – 20 דקות לתחנות שונות ברחבי העיר.

החיסרון היחיד הוא שאוקלנד היא עיר הררית ועובדה זו מקשה על הליכה עם הרבה מזוודות.

צילום:- עדי אדלר

מתי כדאי לטייל בניו זילנד?

מכיוון שניו זילנד נמצאת בחצי כדור הארץ הדרומי, העונות שלה הפוכות משלנו. יש במדינה תיירות חורף שכוללת לא מעט סקי, רוב התיירים מעוניינים להגיע בעונת הקיץ.

עונת התיירות הרשמית מתחילה באוקטובר ומסתיימת באפריל. אני הגעתי באמצע נובמבר וטיילתי עד אמצע דצמבר. כשהגעתי עדיין היה די קריר, וכשעזבתי כבר התחיל להיות די חם, למרות שמזג האוויר של ניו זילנד פחות חם מזה של ישראל. באוקטובר היה עדיין שלג בלא מעט מקומות לאורך המסלול באי הדרומי, אך, בתקופה שבה עזבתי כבר התחיל להיות עמוס בתיירים, בעיקר לקראת עונת הכריסטמס והשנה החדשה. העומס הזה הורגש הן בגודל הקבוצה (אני טיילתי בקבוצה של 12-14 אנשים, והמדריך שלנו סיפר לנו שהקבוצה הבאה תכלול  22-23 איש) והן באתרים השונים.

העץ בתמונה הבאה מכונה "עץ הכריסטמס של ניו זילנד". חג הכריסטמס שחל בדצמבר נופל בתחילת הקיץ בניו זילנד – שזו בדיוק העונה שבה פורח העץ הזה, וכך הוא מסמל את החג.

צילום:- עדי אדלר

מזג האויר או ...שימו כובע

למרות שמזג האוויר פחות חם מישראל, השמש בניו זילנד מאוד חזקה. החור, הידוע לשמצה, באוזון נמצא בחלקו מעל לניו זילנד והשיזוף, עד כדי שריפה, קורה מהר הרבה יותר מהמצופה, ולכן חשוב למרוח קרם הגנה ולחבוש כובע גם בימים שנראים קרירים ונעימים.

מזג האוויר בניו זילנד עלול להיות הפכפך, ובו ביום  תוכלו לחוות גשם שוטף, שמש חזקה וכל מה שביניהם. לכן חשוב להתלבש בהתאם, כלומר – ללבוש שכבות שניתן ללבוש ולפשוט בקלות.
החסרונות במזג האוויר הלא צפוי הזה הוא בכך שישנם מסלולים, במיוחד כאלו שנחשבים לטרקים שונים, שלא יהיו זמינים במזג אוויר מסוים – כך שאם אתם מעוניינים לעשות טרקים כאלו, חשוב לגעת ולזכור שלא תמיד הטרק יהיה זמין, ורצוי שתהייה גמישות זמנים בעת תכנון המסלול.

צילום:- עדי אדלר

ליל מנוחה

באוקלנד שהיתי באכסניה בשם Jucy Snooze – חברת Jucy היא חברה גדולה שמספקת הרבה מאוד שירותים לתיירים, החל מאכסניות בערים שונות ברחבי המדינה וברמות שונות, דרך אפשרות לשכור רכב או קרוואן וכלה בספינות שייט.
למרות שנראה שהיא קצת ישנה האכסניה נקיה ונוחה, אין בה ארוחת בוקר, אבל אפשר לרכוש קפה ומאפה בחנות קטנה שנמצאת בחזית, ויש בה מטבחון. ולידה כמה סופרמרקטים שנמצאים במרחק הליכה. היא נמצאת באזור מרכזי בעיר ואפשר להגיע בהליכה למרכז העיר, או למזח ממנו יוצאים טיולי שייט לאי וואיהיקי או טיולים אחרים.

אוכל, קדימה אוכל

לניו זילנד יש הרבה מה להציע בגזרת האוכל. אני מתנצלת בפני הקוראים הטבעוניים – רוב המלצותיי כרוכות במאכלים שכוללים אוכל מהחי. כדאי לדעת שבניו זילנד קיימת מודעות הולכת וגדלה לצמחונות וטבעונות, וניתן למצוא בה לא מעט מוצרים טבעוניים וגם ירקות ופירות טעימים.

חשוב לציין שהאוכל בניו זילנד הוא לא זול, וזה בא לידי ביטוי במסעדות, אולם, ישנה זמינות גבוהה של סופרמרקטים וברוב האכסניות ואתרי הקמפינג תמצאו מטבחים שכוללים מקררים, כיורים, וכירות גז. כך שאם יש אתכם כלי בישול וביקרתם בסופרמרקט, תוכלו בקלות להכין חלק גדול מהארוחות שלכם עצמאית ולחסוך.

צילום:- עדי אדלר

אם תרצו להתפנק מידי פעם, הנה כמה המלצות:-

כמדינה ימית ניו זילנד ידועה בדגים ופירות הים שלה. אני פחות מתחברת לזה, אך רבים מהמטיילים נהנו מצדפות ומדגים מסוגים שנים לכל אורך הטיול. באופן טבעי, חלק משמעותי מחנויות הג'אנק פוד באיים הן חנויות "פיש אנד צ'יפס", מביני עניין יכולים לדון לעומק באיכות הציפוי של הדגים המטוגנים.

ניו זילנד ידועה גם בבשר שלה ובמיוחד בהמבורגרים. רבים יודעים שבניו זילנד מגדלים כבשים, אבל מגדלים בה גם לא מעט פרות, כך שהבשר בה טוב.
אחת המסעדות הידועות במדינה היא מסעדת המבורגרים בשם Fergburger שנמצאת בעיר קווינסטאון באי הדרומי. המסעדה מנסה לשווק את עצמה (וכנראה מצליחה) כ"מסעדת ההמבורגרים הכי טובה בניו זילנד" ולרוב בשעות הפעילות שלה ישנו תור ארוך מחוץ למסעדה. שעון שמראה את משך הזמן שתאלצו להמתין עוד לפני שתזכו להזמין.
אפשר לחסוך בזמן ההמתנה אם מגיעים לפני שעות הלחץ, או שמסיבות שונות אנשים לא ירצו לעמוד בתור ( גשם). נהניתי מההמבורגר, אבל אהבתי יותר מסעדה בשם Too Fat Buns שנמצאת באי וויאהיקי שליד אוקלנד.

צילום:- עדי אדלר

ליד מסעדת ההמבורגרים של Fergburger יש שתי חנויות אחרות של הרשת:- 
חנות גלידה (והגלידות בניו זילנד מאוד טובות), וחנות מאפים ולשתיהן לרוב אין תור.
במאפיה יש לא מעט מאפים טעימים, כולל Pies. אנחנו רואים בפאי עוגה, בניו זילנד מדובר על המקבילה של פשטידה עטופה בבצק עלים. המילוי הקלאסי הוא בשרי, אך יש גם מילויים צמחוניים ואפילו טבעוניים. הפאי הוא פתרון נחמד לארוחת צהרים קלילה ומהירה והוא זמין כמעט בכל פינה בניו זילנד.

גם באוקלנד עצמה יש לא מעט מסעדות.  אם תרצו להגיע למקום שבו כמה מסעדות מסוגים שונים וכל אחד יוכל לבחור במזון לטעמו, גשו לאזור Elliott's stable בו תמצאו ריכוז של מסעדות שונות וטובות.

צילום:- עדי אדלר

בניו זילנד יש גם שוקולד טוב, במיוחד זה של חברה בשם Whittaker. גם לחברות ידועות כמו Cadbury ישנם טעמים שמיוחדים לאזור ניו זילנד או אוסטרליה, ולא פעם השוקולדים זמינים בגודל של חטיף.
בשנים האחרונות, ניו זילנד הופכת להיות מעצמת יין, ובכל רחבי המדינה ניתן למצוא יקבים ולהירשם לטעימות יין שונות.

צילום:- עדי אדלר

מזכרת

 ניו זילנד ידועה באבני הג'ייד (ירקן) שלה, וניתן לרכוש פיסות של האבן, או כאלה שאמנים מאורים מפסלים לצורות סמליות לתכשיטים. בנוסף, ישנם לא מעט בגדים כמו צעיפים או כפפות שנסרגו מצמר הכבשים הניו זילנדיות,.
עיר שידועה בחנויות המזכרות שלה היא העיר Hokitika שבאי הדרומי.

זהו, עד כאן הרשומות שלי על ניו זילנד. מקווה שבקרוב נוכל לצאת ולטייל שוב ברחבי העולם ועד אז, יש לכם זמן לתכנן…

מלון האורחים של חמושה בעדשה פתוח. הוא אפילו לא זקוק לתו סגול.
כותבים שרוצים לשתף חוויות טיולים בארץ או בעולם, מוזמנים לבוא ולהתארח

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים