אמסטרדם –פארקים כנסיות וגנים

טיול באמסטרדם זה לא סתם

כשבשנת 2001 החלטנו אישי ואני לקחת את ילדינו לטיול משפחות בן שמונה ימים באירופה, לא ידעתי שזה יקרה. הטיול היה טיול "טירונות", כיאה לטיול טרום צבא (לבכורה) ובר מצווה (לבן הזקונים) והוא כלל שלוש ערים:-
אמסטרדם, בריסל ופריז. זו הייתה לנו הפעם הראשונה בה יצאנו את גבולות הארץ כזוג נשוי ועד אז, אף לא אחת מהערים שנכללו בטיול הייתה מושא חלומותיי.
ויהי ערב ויהי בוקר ונחתנו באמסטרדם. ביומן המסע שכתבתי אז, אלה הן המילים הראשונות:-

"אמסטרדם. נכנסנו בפאתיה ונקשרה נפשי בנפשה" ככה פשוט.

שהינו שם רק יומיים, וכדרכם של טיולים מאורגנים – בעיקר רצנו אחר גב המדריך והזנב של עצמנו. ובכל זאת, בלי שאדע להסביר ואולי לא צריך לנסות, הסתובבתי שם בתחושה כאילו חזרתי הביתה. פסעתי ברחובותיה והכל נראה היה ידוע ומוכר.

הטיול חלף עבר ואני חלמתי אמסטרדם. מאחר והמעות לא רבצו בהמוניהן בכיסנו, הסתפקתי בחלומות. קראתי על אמסטרדם, למדתי את אמסטרדם וחלמתי אותה. עד שביולי שנת 2009 אמי, אחותי וגיסי החליטו להפתיע אותנו, ולרגל יום ההולדת החמישים של אישי ושלי – לשגר אותנו אחר כבוד אל מושא חלומותיי. חששתי. בכל זאת חלמתי וחלמתי ואולי כשאגיע לשם יתברר שהחלום אחר מן המציאות?

והמציאות הייתה נפלאה מן החלום. שבעה ימים של שכרון חושים ושל התאהבות מטורפת במקום שחשתי בו פחות זרה משאני מרגישה בתל אביב. אמסטרדם – פעם ראשונה.

שנה וחצי אחר כך, כשגיליתי שהסרטן החליט לקפוץ לביקור שני ולבדוק אם התגעגעתי, עברתי את כל מה שצריך היה לעבור כדי לשלוח אותו לחפש ת'חברים שלו, כשהגוף בארץ בחברת הסכינים והמחטים, אבל הנפש פוסעת ברחובותיה של אמסטרדם. יחד עם תגלית האורח הלא קרוא גילינו שה -"מודי בלוז", הלהקה ששרה את השיר הכי אהוב עלינו בכל הזמנים "לילות משי לבן", עתידה להופיע באמסטרדם, ועוד טרם רכשנו את כרטיסי הטיסה – רכשנו כרטיסים להופעה.
לשמוע את "לילות משי לבן" בהופעה, בהחלט היה ברשימת החלומות שחייבים להגשים. וכך, לאורך הימים הלא כל כך נוחים שעברו על גופי, לנפש היה למה לחכות – לספטמבר 2010, אמסטרדם ומודי בלוז
ובפעם השנייה הגענו לעיר הנפלאה, כשאנחנו מכירים אותה קצת יותר.

השנה (2018) החלטנו לבלות את ראש השנה באמסטרדם.

זהו ביקור שלישי וקצרצר ולכן, בהגדרות שלנו, זה הטיול הכי קרוב ל "בטן גב" שנהייה אי פעם מסוגלים לעשות. שנינו יודעים שאם ננסה "בטן גב" אמתי – אחד מאתנו לא יחזור 🙂

אנחנו נלך, נהדס, נפסע ונסתכל. זו הייתה התוכנית נטולת התכנונים. בלי לתכנן מוזיאונים שאנחנו כל כך אוהבים, ובלי לקבוע לוחות זמנים. לפסוע במוזיאון הענק והנפלא הזה שקוראים לו אמסטרדם.

אבל ממש יום טרום נסיעה גילינו, בזכותה של Rachel Lavi Dagan – שחובקת את הבלוג המקסים רק עתיק – טיולי וינטג' וברוקנט בהולנד, שיש "יום מונומנט" באמסטרדם, ובו פתוחים בחינם מבנים שונים ובהם גם כאלה שלא תמיד פתוחים לקהל הרחב.

כמובן, שבתור קהל רחב החלטנו לשנות תכנון מוקדם ש"ברח" לנו – לנסוע אל כפרי הדייגים שמצפון מזרח לה באותו יום ראשון שהיה "יום המונומנט" המדובר ולדחותו ליום שלמחרת. וכמו שהגיוני שיקרה כשלא מתכננים, שכחנו לבדוק
מה פתוח ומה לא. גילינו בעיקר שלא…ועל כך יסופר, בין היתר, בפוסטים הבאים.

אז כן ברח לנו תכנון כזה או אחר ולא תמיד דייקנו. וימינו שם היו נפלאים. וגילינו שבהגדרת ה"בטן גב" שלנו כלולים מינימום 10 ק"מ של הליכה ביום (אין לנו מושג כמה ק"מ בטראם)

הפוסטים, מחולקים פחות או יותר על פי נושאים, ירכזו את כל שלושה הביקורים שלנו באמסטרדם  המוזיאונים (לא כולל טיול ה"טירונות").
שם וגם:- גם באוטרכט, הארלם, אידם, וולנדהם ומוניקנדאם
הכתיבה לא בהכרח על פי סדר הזמנים של ביקורינו בעיר והצילומים מדרך הטבע, מעורבים בשנים. גם מ 2009/10 וגם מהטיול האחרון. כולי תקווה שתיהנו מהקריאה כמו שאני נהנית כשאני רק חושבת על אמסטרדם, ותפיקו ממנה תועלת.

אני בוחרת להתחיל בפוסט הראשון בפארקים וכנסיות. בלי שום סיבה מיוחדת.

המלון אליו הגענו בביקורנו הראשון, היה רחוק מהמרכז הידוע ואנחנו עשינו שימוש רב בטראם. מה שעזר לנו לגלות מקומות חדשים כמו גן משגע לא רחוק מהמלון. מצחיק לכתוב "גילינו" אבל ברצינות, אופן ההתייחסות שלנו לירוק, למים ולגנים שונה לחלוטין משל תושבי המקום. כששאלנו במלון אם יש בקרבתו פארק יפה, אנשי הקבלה ענו לנו בחיוך שאין. וזה לא שהם לא הכירו את הפארק ש"מצאנו", הם פשוט התייחסו אליו כאל מובן מאליו. והוא באמת היה במרחק הליכה קצרה מהמלון.
אז, אנחנו מצאנו. חבל שלא יכולים היינו גם לקחת אותו אתנו הביתה.

פארק פרנקנדל.

פארק פרנקנדל

פארק מקסים מוקף מים, מדשאות, גשרים ציוריים ושבילים נסתרים ומפתים. הכניסה אליו נסגרת בסביבות השעה 18:00. אם אתם מתאכסנים בסביבה, מקום מקסים לפיקניק על הדשא ולהידוס מרגיע. חשמלית מספר 9 עוצרת ממש לפתחו.
הוא לא רחוק מתחנת הרכבת המרכזית השנייה של אמסטרדם Amsterdam Amstelstation רכבות ומטרו עוברים שם בתדירות גבוהה מאד. ואם אתם כבר בסביבה – תנו קפיצה לפארק.
כתובת:- Middenweg 72 1097 Amsterdam

וונדלפארק

בוונדלפארק

פארק גדול ויפהפה שנמצא ממש קרוב למוזיאונים כמו מוזיאון ואן גוך, הרייקס הסטיידליק ועוד. יותר ממאה סוגים שונים של עצים, פרחים, פסלים, אגמים ומזרקות, אווזים וברווזים, כשהיינו שם ביולי, ב -11 בלילה, עוד דלקה לה לחלוחית שמש וראינו שם ילדים משתובבים. קסם של מקום.

אז לא פלא שהמלון שבחרנו לנו לשנת 2018 – שוכן כ 700 מטרים ממנו.

וונדלפארק

התמצאות מאחר ופתחים רבים לו למקום הקסום הזה – פשוט פתחו את הקישור.

פארק צרפתי (Sarphatipark)

פארק צרפתי

"גינה ציבורית" חביבה לתפארת. היא נמצאת בקרבה לשוק אלברט קויפ (עליו מייד בהמשך) במקביל אליו. הוא משגע. יש מגרשי משחקים, שבילים יפהפיים וגשרים מעל תעלות. המים מגיעים מתעלת סינגל ועוברים סינון אקולוגי בעזרת צמחי ביצות שנשתלו שם. שפע רב של צמחים מצמחים שונים, צמחי תבלין וגרגרי יער, מדשאות ועוד.

הפארק הוקם לזכרו של שמואל צרפתי שהיה רופא, ואיש עסקים יהודי שנודע כמתכנן העיר אמסטרדם. אם אתם מגיעים לשוק אלברט קויפ – אל תוותרו על הביקור בפארק המשגע הזה.

בשלט משמאל כתוב:- "צרפתי פארק שלנו – הוא פארק הליכה" *כה אמר גוגל

כתובת:- Sarphatipark 37I, 1073 CP Amsterdam, הולנד

שוק אלברט קויפ

שוק
שוק אלברט

נכון, הוא לא פארק, גן או כנסייה, אבל לא ידעתי איפה "לדחוף" אותו. רחוב ארוך. ביגוד, כלי בית, אוכל. סטנדרטי. לא מצאתי אותו למיוחד או מרשים. וגם המחירים בו לא נראו נוחים יותר מחנויות אחרות שחלפנו על פניהן מחוצה לו. אבל הרגשתי צורך לעשות עליו סוג של V ולהגיד הייתי. אז הייתי. והיה שווה כי ממנו הלכנו לפארק צרפתי.
כתובת:- Albert Cuypstraat, Amsterdam (בחיי, נו)

הגן הבוטני

בין העתיקים בעולם. נוסד בשנת 1638 על ידי עיריית אמסטרדם, ומטרתו העיקרית הייתה לספק עשבי מרפא לרוקחים ולרופאים. במקום זנים רבים של צמחים, כולל צמחים טורפים, צמחי מים ולא מעט זנים שנמצאים בסכנת הכחדה, ביתן פרפרים יפהפה, פרחים ועצים מקומיים ומיובאים.
כתובת:- Plantage Middenlaan 2a, 1018 עלות 9.5 יורו למבוגר פתוח יום יום 10:00-17:00

גן החיות ארטיס

פדיקור לפילים – בגן החיות ארטיס

הוקם בשנת 1831 ונחשב לאחד מגני החיות הוותיקים באירופה. ממוקם בלב אמסטרדם. הגן יפהפה ואפילו זכינו לראות פדיקור לפילים. שריינו לעצמכם לפחות ארבע שעות.
*חייבת לציין כאן שלגן החיות התנ"כי בירושלים ולספארי בר"ג, אין במה להתבייש.
כתובת: Plantage Kerklaan 38-40, 1018 CZ Amsterdam עלות 23 יורו
**שימו לב שברכישת כרטיסים באתר גן החיות יש הנחה של שני יורו. שעות הפתיחה משתנות על פי עונות השנה ולכן אני ממליצה גם אותן לבדוק באתר. בעיקרון 09:00 עד 18:00 אבל בקיץ גם עד 22:00

חצר הבחיינהוף

סוד הגן הנעלם. זו גם כנסייה וגם גן. ממש מאחורי מוזיאון אמסטרדם מסתתרת חצר מסתורית ויפהפייה. בין קאלוורסטארט שמסמטה קטנה שלו מובילה דלת אל הגן

כניסה אחת

לבין הספאו. ממדרגות צדה השני של החצר עולים לעבר דלת אחרת,

דלת לספאו

מסתתר גן יפהפה ובו שתי כנסיות קטנות ובתים קטנים וציוריים. זוהי חצר הבחיינהוף שהוקמה על ידי קבוצת נשים דתיות בשנת 1150 על מנת לטפל בחולים ולהעניק חינוך לעניים. במהלך השנים הפכה החצר מקום לנשים קשישות, מעין דיור מוגן. במהלך השנים שופצו חלק מהבתים מתקופת ימי הביניים חלקם אף נהרסו ונבנו אחרים תחתיהם אבל בית מספר 34 נושא עדין בגאון את חזית העץ שלו מהמחצית השנייה של המאה ה 15 והוא שוחזר במחצית המאה הקודמת.

חצר הבחיינהוף

גם כיום החצר משמשת למגורים ולכן אם וכאשר אתם בסביבה (עשו לעצמכם טובה ועברו שם) אתם מתבקשים לשמור על השקט ולא לחצות את אותן גדרות עליהן מסומן שהן מעבר לשטח פרטי.
כתובת:- 1012 AB אמסטרדם שעות פתיחה:- יום יום בין 09:00-17:00 הקאפלה במקום לא תמיד פתוחה, אם תהיה פתוחה היכנסו אבל כבדו את הבקשה שלא לצלם.

הכנסייה החדשה Nieuwe Kerk

הכנסייה החדשה

ממוקמת בצד הצפוני של כיכר הדאם. כנסייה יפהפייה שלא כדאי להחמיץ. מה גם שיש שם מידי פעם תערוכות.
כתובת:- Dam, 1012 NP פתוח יום יום מ 10:00-18:00 עלויות תלויות בתערוכות – לבדוק באתר

הכנסייה הישנה Oude kerk

הכנסייה הישנה

במרכז רובע החלונות האדומים, כנסייה עם חלונות אדומים.

נפתחה בשנת 1565 במרחק הליכה קצר מהדאם והיא נחשבת למבנה העתיק ביותר בעיר, ושייכת לרובע עצמו. הפעמונים שלה נשמעים למרחוק ויש בה עוגב מרשים וויטראז'ים נהדרים. מעבר להיותה העתיקה ביותר בעיר, הרי שיש לה סיפור יפהפה, זו כנסייה ללא רועה. אין לה כומר קבוע וכל ענייני הקהילה מופעלים על ידי הקהילה עצמה. יש שם מקהלה פעילה וחיי תרבות. לא לפספס את המדרכה לפתחה. צפונה שם הפתעה.

הפתעה ליד הכנסייה

כתובת:- Oudekerksplein 23, 1012 GX פתוח יום יום בין 10:00-18:00 בראשון 13:00-17:30 באשר לעלות – כדאי לבדוק באתר.

אדונינו שבעליית הגג

כנסייה מיוחדת ויפה עם סיפור מרתק. כנסיה נסתרת שנבנתה בסודי סודות כמקום תפילה קתולי, כאשר שלטה הכנסייה הפרוטסטנטית בהולנד. ניתן לחוש את הצורך במסתור. המלצה, אם בחרתם לבקר בה, בואו רעננים. טיפוס לא קטן במדרגות האופייניות להולנד, צרות ותלולות – עלול להיות בלתי נוח בעליל כשעצמותיכם אומרות שירה.
כתובת:- Oudezijds Voorburgwal 38, 1012 GE ראשון 13:00-18:00 שני עד שבת 10:00-18:00

כנסיית קריטזברג De Krijtberg

כנסיית קריטזברג

שני צריחים נישאים הם סימן ההכר של הכנסייה היפה הזו. המבנה המקורי הוקם בשנת 1654 ועבר מספר מסדרים ושינוים לפני שהגיע אל המבנה הניאו גותי הנוכחי בשנת 1881 והצריחים והגובה בעצם נקבעו בשל מגבלות הבניה וחוקי הבניה הנוקשים של העיר.

גם המבנה הנוכחי עבר לקראת סוף המאה הקודמת מספר שינויים לשימור הכנסייה יפהפייה וצבעונית מבפנים וכשביקרנו בה ישב שם צ'לן שניגן ושר. שווה ביותר.
כתובת:- Singel 446 in Amsterdam שעות פתיחה:- שונות ומשתנות ממליצה לבדוק באתר.

כנסיית ווסטקרק

וסט קרק

אומרים שזו אחת הכנסיות היפות ביותר בהולנד. לפחות הכתר שלה בהחלט מרשים ביופיו.

ווסט קרק

אנחנו לא הצלחנו להיכנס כי היא הייתה סגורה אומרים שרמברנדט קבור בה. במקום אחר קראתי שזו סתם אמונה והוא בכלל קבור במקום אחר. בכל מקרה היא נבנתה במאה ה 15 ויש לה צריח גבוה ביותר ועליו כתר יפהפה שהוענק לאמסטרדם על ידי הקיסר מקסימיליאן

הכתר

כתובת:- Prinsengracht 281, 1016 GW פתיחה יום שני עד שישי 11:00-15:00

ביקרתם במקומות שסיפרתי עליהם? יש לכם מה להוסיף? אשמח לתגובות.

מוזמנים להציץ במדור טיולים בחו"ל להמלצות נוספות!

בפוסט הבא יסופר על מוזיאונים מוכרים יותר ומוכרים פחות

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.