טיול קליל בין יערות, מגילה ופריחה

לטייל בין נקודות חן

יער - יער מה גדול אתה

לעת סתיו וחורף מלאה הארץ בשלל פריחות מתחלפות. את חלקן ניתן למצוא בכל אזור כמעט, כמו הכלניות והרקפות, וחלקן מתיישבות וחוגגות את יופיין במוקדים עיקריים.
טיולי הפריחה והמפגש עם הפרחים, שבעיקשות מעוררת כבוד מרימים ראשם בעתם, אבל לא אחת כופים על המטייל להרכין ראש כדי לראותם, משיבי נפש.

ברשומה הקודמת סיפרתי לכם על שלושה מנזרים במטה יהודה. הפעם אספר לכם על שני יערות ופריחה. אם תרצו, תוכלו למשל לשלב טיול ביער צרעה, עם ביקור בדיר ראפאת.
הכל פתוח ומחכה, שתקומו ותגלו את היופי, שממתין רק לכם.

יער צרעה

את יער צרעה החלו לטעת בראשית שנות החמישים, כמבצע תעסוקה לעולים החדשים שהגיע לארץ. בשנותיה הראשונות של המדינה התעוררה בעיה רצינית במציאת מקורות פרנסה לעולים. על מנת לספק עבודה למובטלים שבקרבם, הופעלו בשנות החמישים עבודות יזומות, בעיקר בייעור וסלילה.

העלייה הגדולה הצריכה הוספת יישובים חדשים, שהיה צורך להכשיר את אדמתם, להעביר מים ולהכינם לקליטה. הייתה זו הקרן הקיימת לישראל, שאחראית על הכנת האדמה לקליטת היישובים החדשים כמו גם לכיסוי שטחים חשופים, שאינם ראויים לעבודת החקלאות, ביערות.
כך הפכה לקבלן הגדול ביותר של עבודות יזומות, באותן השנים.

מעל 10,000 עולים הועסקו בייעור, כשכמות היערות הגדולה ביותר ניטעה בהרי יהודה והגליל. בין היערות הגדולים, שנטיעתם החלה בשנים האלה, "יער צרעה" ו"יער הקדושים" לזכרם של שישה מיליון היהודים שנספו בשואה.

פסגות יער צרעה מתנשאות לגובה של כמעט -400 מ' מעל לים, מדרום לכביש המקשר בין צומת נחשון לצומת שמשון, והן נשפכות בעליזות אל עמק שורק. למרגלותיהן שוכן קיבוץ צרעה.

* מאחר וחלק מהיער הוקדש לזכר הנשיא הראשון חיים ויצמן, הוא מכונה גם "יער הנשיא".

בסתיו, בחורף ובאביב, מתמלא היער שלל פריחות. סתווניות, ונרקיסים, כרכומים רקפות, סחלבים (צריך להעמיק אל תוך היער ולהסתכל בזהירות) כלניות ועוד. היער לא קטן, ויש בו לא מעט מסלולים, אנחנו בחרנו בזו הפעם להתמקד בדרך הפסלים.
מסלולים ביער צרעה

דרך הפסלים ביער צרעה

דרך עבירה ונוחה למדי לכלי רכב מכל הזנים, חוצה את היער ולצדה חניונים מוסדרים לפיקניק חביב. זו דרך הפסלים, שאורכה כמעט 10 ק"מ. היא חוצה את היער וכדי לייפות אותה, קיבצה הקרן הקיימת גושי סלע עצומים וביקשה מקבוצת אומנים ליצור מהם פסלים סביבתיים, שיהלמו את מיקום היער. 36 פסלים מרשימים ויפים שמשתלבים להפליא בנוף המרשים.

"חלון" - עבודתה של יעל ארצי
"חלון" - עבודתה של יעל ארצי
משוט בארץ - חיים קפצ'יץ'
הפטריה - מתניה אברהמסון יצחק לוי
הפטריה מתניה אברהמסון יצחק לוי
קיפולים בזמן - ורדה גבעולי אילן גרבר
עוצמה - עודד דרזדנר
מסע - ג'אנו ג'אק
מסע - ג'אנו ג'אק. בדקנו, השעה הייתה עשר וארבעים

מידי פעם עורכת "תיירות מטה יהודה" אירועים ופסטיבלים באזור.
כשהגענו לדרך הפסלים נופף לעברינו, בידידותיות גמורה, עלם שעמד בצד. הנחתי שהוא טעה בזיהוי והמשכנו בדרכנו. אולם, ברם ואבל גם – כמה גלגולי גלגל מאוחר יותר, שוב נופפו לעברינו באותה ידידותיות עליזה. הפעם עצרנו לברר.
בחניון נאה, בו פזורים העתקי פסיפסים, ממקומות שונים בארץ, חכתה לנו הפתעה.

התברר שפשוט ניסו "ללקט" צופים להקשיב לסיפורים מפיו של "עומר ראובני" ולצפות במיצגים חביבים של כמה עלמות חן. הקשבנו לסיפור בליווי נגינת הסנטור והמשכנו לטייל.
אם אתם מגיעים לדרך הפסלים שימו לב אולי תזכו לפגוש אומנים או מספרי סיפורים, כתוספת חביבה ליום טיול מענג.

יער הקדושים

נטוע ממזרח לכביש 38, משני צדדיו של כביש 395, המקשר בין השפלה ובית שמש לירושלים כאלטרנטיבה לכביש מס' 1. זהו כביש מתפתל וצר מאוד בחלקו, והוא מעורר התפעלות וחלחלה כאחד, נוכח יופיו וסכנותיו.

היער כאמור, ניטע על ידי העולים החדשים במסגרת העבודות היזומות בשנות החמישים. מעבר לצורך בכיסוי הירוק שהכתיב את נטיעת היערות, הרי שליער הקדושים הייתה מטרה נוספת- הנצחת קורבנות השואה.

פזורים לוחות במקומות שונים

ביער פזורים במקומות שונים לוחות עם שמות קהילות שנהרסו כמו גם כאלה שנועדו לציין את אותם שסייעו ליהודים בתקופת השואה ותורמים שונים וכן, גם שם פורחים פרחים.
בחרנו לבקר (שוב) באנדרטת "מגילת האש" שהיא אחד משלושה אתרים חשובים ביער.

אנדרטת מגילת האש

אנדרטת מגילת האש

אנדרטת ברונזה, מעשה ידי הפסל נתן רפפורט, הוקמה ביוזמת ותרומת "בני ברית" בארצות הברית,
ונחנכה במרץ -1972. האנדרטה ניצבת על גבעה בגובה 700 מ', והיא עצמה מתנשאת לגובה של כ- 8 מטרים."מגילת האש" נחשבת לאנדרטת הברונזה הגדולה ביותר בארץ.
היא מעוצבת בצורת שני גווילים:- "שואה" ו"תקומה"

מעוצבת בצורת שני גווילים

דמויות הברונזה עליה מספרות את סיפורו של העם היהודי מתקופת השואה ועד תקומת העם היהודי בארץ ישראל.

נתן רפפורט - הפסל

נתן רפפורט נולד בשנת 1911בוורשה למשפחה יהודית דתית, הוא למד באקדמיה לאומנויות יפות בוורשה ואף זכה שם למלגות. בזכות אחת מהן נסע ללמוד בבית הספר הגבוה לאומנויות היפות בפריז. עם תחילת הכיבוש הנאצי ברחה משפחתו לרוסיה. גם שם המשיך לעסוק בפיסול, ומששמע על מרד גטו ורשה, פיסל אנדרטה לזכר לוחמיו.
משחש את כובד משקל השלטונות החליט לעזוב, ובשנת 1949 עלה לארץ. עשור מאוחר יותר היגר לארה"ב אך המשיך להחזיק דירה ברמת-גן, בה התגורר לפרקים. נפטר בניו יורק ב 1987, ונקבר בפתח תקווה.
רוב עבודותיו של נתן רפפורט עסקו בשואת היהודים והוא אף כונה "פסל השואה".

חורבת חנות

חורבת חנות הייתה אכסניה בתקופה הממלוכית, ששירתה את העוברים בדרך הרומית מירושלים ובית לחם דרך עמק האלה, אל השפלה ואזור בית ג'וברין.
בחפירות שנעשו במקום בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת, התגלו במקום שרידי כנסייה מהתקופה הביזנטית, ממנה נותרה רצפת פסיפס נאה וכתובת ביוונית, שלדאבון הלב הושחתה בשנת 2012 במאבק החרדים, המתנגדים לחפירות ארכיאולוגיות מחשש לחילול קברי יהודים, נגד רשות העתיקות. עוד נתגלו גת ובריכת אגירה.

חורבות חנות

ניתן לרדת מהאתר לערוץ של נחל זנוח, אבל אנחנו באנו בשביל הפריחה.
מה גם שאנחנו "מטיבי הידוס", אבל לא מטיבי לכת…
במקום חניון מסודר שלידו שולחנות פיקניק, וחורשה יפהפייה שמארחת בצילה שלל נרקיסים, רקפות שכבר החלו מרימות ראש, סתווניות ועוד.
בחורף ניתן יהיה למצוא שם גם את העירית, הכלנית והאירוס הארצישראלי.

הפרחים שפגשנו לאורך הטיול

סתוונית היורה

סתוונית היורה

סתוונית היורה היא גיאופיט (צמח שבתקופה מסוימת כל חלקיו שמעל לקרקע מתים ורק השורש/הפקעת/הקנה – אוגרי הכוח והלחות נשארים), בעל פקעת והפורחת החל מאוקטובר ועד דצמבר. נפוצה בכל אזור הים התיכון והוכרזה כפרח מוגן.

נרקיס מצוי

נרקיס מצוי

גיאופיט בעל פקעת וגם הוא, נחשב לפרח מוגן. למרות שכולנו מכירים אותו כ"מלך הביצה" הוא מאד אוהב גם לחגוג בין סלעי הרים (כי, למה שרק הרקפת?) תפוצתו מגולן ועד הרי אילת ופריחתו מתחילה באוקטובר ועד סוף ינואר.

כרכום חורפי

כרכום חורפי

הכרכום, פרח מוגן ממשפחת האירוסיים, גיאופיט נמוך ויפהפה. פורח בין החודשים נובמבר עד סוף ינואר. ופורח בארץ מהגליל ועד השפלה.

רקפת מצויה

רקפת מצויה

הרקפת היא פרח מוגן. גיאופיט, פורחת בין נובמבר לסוף אפריל ואפילו מאי.
פורחת מהגולן ועד הרי אילת.

צאו לטייל.
הסתכלו סביבכם, למעלה ולמטה ולכל הכיוונים.
היו טובים אל עצמכם, אל הטבע ואל הסובבים. עטו מסיכות, אספו אחריכם את שאריות הנאותכם. אל תשאירו לבאים אחריכם אשפה.
אשמח אם תשתפו אותי בסיפורי טיולים שלכם. ובכלל, תגובות תשמחנה מאד😊

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. תמרית

    פוסט שהחזיר אותי לילדות…טיילנו שם הרבה במקומות שהזכרת ברשומה כי זה היה קרוב למקום מגורי אז וגם היום אנחנו מטיילים שם מדי פעם אם כי כיום כבר לא מומלץ לעשות את זה בשבתות מפאת צפיפות לא נעימה.

    1. ניני אטלס

      האמת היא שאנחנו באמת ניצלנו את הבקרים של חמישי ושישי. גם כשאנחנו יוצאים לטייל בשבתות, אנחנו מקפידים לצאת מוקדם מאד בבוקר
      תודה שהגבת ?

  2. ארזה

    יצאנו לשם באופן ספונטני בשבת עם הילדים. היה כיף. המקום מתוחזק יפה, יש גשר תצפית והייתה ראות טובה. מאוד נהנינו מהנופים, מהפריחה.
    תודה על עוד פוסט משובב נפש 🙂

    1. ניני אטלס

      🙂 כיף גדול לקרא שנהנתם מהמקום ומהפריחה המקסימה. תודה שהגבת ?

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים