ציפורי, מהשדה לצלחת

צוהר ליצרנים בציפורי

סיור בציפורי עצי זית

היסטוריה (בקטנה, נו)

אי שם בגליל התחתון,  לא רחוק מנצרת, שוכן לו מושב שובה לב. ציפורי שמו.
המושב, שהוקם על ידי הסוכנות היהודית במחצית המאה הקודמת בצמוד לציפורי העתיקה , מתוכנן היה להיות למושב חקלאי, אך רוב יושביו המקוריים לא עסקו מעולם, קודם לכן בחקלאות. עובדה זו יחד עם המיקום הטופוגרפי היקשו על המתיישבים הראשונים ורוב יושביו המקוריים, עולים מתורכיה ובולגריה, בחרו לעזוב אותו לאחר תקופה קצרה. את מקום העוזבים  מילאו עולים מרומניה, שלרובם כן היה ידע בחקלאות. הם ידעו איך לנצל את אדמת האזור הפורייה, את האקלים הנוח והצליחו לבסס יציבות ולהתפתח. אז, בראשית ימי המדינה, החקלאות היוותה פתרון הגיוני ונאצל על מנת לחזק את גבולות הארץ מחד, ולהאכיל את תושביה החדשים מאידך. החקלאות והעוסקים בה, זכו להטבות שונות הופנו אליהם משאבים והם זכו לשגשוג והצלחה, הן בחיזוק הגבולות והן בסיפוק תצרוכת המזון של המדינה.
כדרכה של הארץ הזו, שאינה מטיבה עם חקלאיה, בראשית שנות השבעים התערער מאד מעמדה של ההתיישבות החקלאית, התמיכה קוצצה בצורה קיצונית כולל מכסות המים והמדינה החלה ממיתה, לאט אך בטוח את ענף החקלאות הפורה והמוצלח.
תושבים רבים מציפורי נטשו שוב את היישוב לאחר שלא מסוגלים היו לעמוד בחובותיהם הכלכליים.
תנועת המושבים והסוכנות היהודית החליטו להיחלץ לטובת האנשים הספורים שנשארו בציפורי. נתנו משקים בחינם על מנת לעודד את דור הממשיכים להישאר, בנו מבנים חדשים על מנת לעודד אנשים חדשים להצטרף. ועוד. פעולות אלה הגנו על המושב מקריסה מוחלטת והם מצדם עשו הכל ואף הצליחו להביא את המושב מחדש לשגשוג והצלחה.
כיום, לא כל יושבי ציפורי עוסקים בהכרח בחקלאות.

ציפורי - מהשדה לצלחת

הצטרפנו לויקי, לסיור מיוחד העוסק בחקלאים והיצרנים, החדשים ישנים, של ציפורי.
"ציפורי – מהשדה לצלחת"
בעיני, הדרך הטובה ביותר להכיר מקום, היא דרך יושביו.
ויקי גורשטיין, היא מנחת סדנאות בישול אוכל לטיני ובעלת הבלוג "טעמים מקצה העולם".

"המטבח בשבילי הוא לב הבית אני מגיעה מבית בו תמיד הסתובבו סביב הכיריים והתנור. לכן זה לא מפתיע שבחרתי לעסוק באוכל בתור מקצוע. את בלוג האוכל שלי פתחתי בזמן השליחות בצ'ילה בעקבות האהבה הרבה שלי לאוכל הלטיני, לאנשים, לנופים ולשמחת החיים שלהם. אני גרה במושב ציפורי כבר 15 שנים ובשנים האחרונות העמיק הקשר שלי עם החקלאים והיצרנים. למדתי שכל מה שאני צריכה נמצא ממש מתחת לאף שלי בציפורי. הכרתי אנשים מרתקים בעלי חזון האוהבים את הארץ ומגדלים בה דברים נפלאים. החלטתי שאני רוצה שכולם יכירו את החקלאים והיצרנים של ציפורי דרך הסיורים שאני מעבירה"

מה בסיור "ציפורי - מהשדה לצלחת"

בסיור נפגשנו עם החקלאים, שמענו את סיפורם האישי, איך הגיעו לעסוק דווקא בתחום בו בחרו ומה היא האג'נדה שעומדת מאחורי העסק שהקימו.

בבית הקלייה למדנו על הקפה, על זניו השונים, איפה הם גדלים והתהליך שהם עוברים מהגידול עד הספל.  צפינו בתהליך הקלייה של הקפה ואף זכינו ללגום ממנו. והריח….ריח הקפה הנפלא שליווה את כל הביקור היה משכר.

בבית הבד למדנו כמעט כל מה שניתן ללמוד על שמן הזית. מי הם אויביו, איך שומרים על שמן הזית בבית ואפילו  איך טועמים שמן זית. שמענו  את סיפורם המיוחד של משפחת נוי מאיר, ועל בניית בית הבד האורגני והביודינמי שלהם.

בחוות צמחי המרפא  זכינו למנת מידע מעשירה וחשובה על הסוגים השונים של צמחי המרפא, ואיך משתמשים בהם בצורה האפקטיבית ביותר. ביקרנו בשטחים החקלאיים ובמרכז המבקרים שלהם.

ביקב שמענו  את סיפורו של היינן, על זני היין השונים שהוא מגדל, איך נולד חלומו לעסוק ביין והדרך שהוא עבר מאז. כמובן שגם טעמנו.

📌 פרטים טכניים על הסיור

הסיור, שמתקיים במשך כל ימות השבוע למעט שבת, מתנהל ברכבים פרטיים וכולל הליכה מועטה בלבד. לצערי חלק מהמקומות אינם מונגשים והסיור אינו מתאים לילדים. 
מינימום משתתפים 8  מקסימום משתתפים 20.
רצוי להזמין את הסיור מראש, אך אתם תמיד מוזמנים להתקשר, לבדוק אם יש מקום, ולהצטרף לסיור שכבר הוזמן. 
עלות 250 ₪ לאדם.
להזמנות (בווטסאפ):- 052-6966286
הנרשמים עד סוף ינואר 2022, יזכו להנחה של 10% בתמורה לקופון NINI10

ואחרי שסיימתם לסייר עם ויקי בציפורי אני ממליצה לטייל בסביבה
ולקרא עוד על טיולים בארץ

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. זיוה

    יש משהו מיוחד כיום בציפורי. מדברים שם "אקולוגית". השלמתי דרכך פרטים על העבר ומחמם את הלב חדעת שיכול לצמוח משהו כל כך הרמוני אחרי שנות משבר. נהניתי לטייל עם ויקי ועם החבורה שלנו שהתאספה באותו היום ומחזקת את המלצתך להצטרף לסיור.

    1. ניני אטלס

      כן, נדמה שאדמת הבקעה הפוריה מצמיחה שם גם זן נדיר של אנשים 🙂
      תודה על התגובה 🌹

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים