על האיילון, הירקון וגם על מה שביניהם

טיול קליל בפארק הירקון

הימים מתחילים להיות מעט יותר ידידותיים למשתמש. השמש אותה השמש והלחות אותה לחות, אבל פה ושם צץ ענן שמקל על הלהט ופה ושם רוח קלילה מלטפת את הפנים.
סתיו. כדרכו הוא יודע להיות מתעתע, אבל סימניו מורגשים.
זו בדיוק העונה לצאת גם לשטחים הפתוחים ולגלות את הטבע.  לא חייבים להרחיק נדוד, זה יכול להיות מרחק נסיעה קצר מהבית.
מי לא מכיר את פארק הירקון?
ריאה ירוקה בת 3500 דונם בלב ת"א. שופע מתחמים מקסימים, חלקם מטופחים יותר, וחלקם פחות. פינת חי בבבלי, אמפיתיאטרון, גנים בנושאים שונים, (טרופי, קקטוסים, סלעים ועוד) אחד המתחמים בפארק, שעבר לא מזמן מתיחת פנים ראויה לשמה הוא פארק ראש ציפור, ואתר שבע טחנות. מעבר לשבילי רכיבה, עצי אקליפטוס והדר, יש שם מרכז צפרות עם מספר מסתורי תצפית נאים, דרכן ניתן לעקוב אחר הציפורים שמגיעות לשם, להחליף מבטים עם תן שעבר בסביבה, ולחטוף מבטים נוזפים עד מזלזלים מצלמים חמושים בעדשות ענק לאמור:-
"מה'תושה כאן, שלנו יותר גדול" (ובחיי שלא דמיינתי😎)

צלמים במסתור צפייה
שלהם גדול יותר

הרשומה שלפניכם היא  שיתוף פעולה ביני לבין אוריאל אישי.
אוריאל אחראי על גוף הרשומה, ואני על הפתיח והצילומים.

ביקור של סוף קיץ ב"ראש ציפור" וב-"שבע טחנות"

מראות מים בפארק הירקון

ישראל איננה משופעת בגשמים בהיותה על סף האזור המדברי, עם סיכוי טוב להיכלל בו רשמית בעקבות ההתחממות הגלובלית ותוצאותיה.
התואר נהר הולם רק את הירדן על 370 קילומטריו.
אגמי מים טבעיים נדירים אף הם, והנחלים שעברם כנראה היה מפואר יותר, נחלקים לנחלי איתן בהם איכשהו זורמים מים באופן קבוע, ולאילו המאכזבים בהיותם יבשים רוב ימות השנה עד שנוחת עליהם איזה שבר ענן תועה.

התנכלות רבת שנים למקור מים

הירקון (הנשפך לים), הוא הגדול מבין נחלי החוף האיתנים,27 וחצי קילומטרים אורכו, והאיילון שארוך כמעט פי שניים, נחשב ליובלו מפני שהוא נשפך אליו, הפך מנחל איתן לאכזב. שניהם לקו (ואולי עדיין לוקים) בבעיה משותפת לכל מקורות המים בארץ והיא בעיית מי השפכים.

תיכון "תלמה ילין" בו למדתי, עבר באמצע שנות ה-70, לרחוב גיבורי ישראל הצמוד לנחל איילון מהצד ה"גבעתיימי". לעת רוחות מערביות, היה בית הספר מוצף בריחות ביוב מענגים העולים מהנחל הסמוך, בעיקר בימות החורף. לאחר מכן, הועבר משם הרחק ממקור הצחנה. ברבות הימים נתחם ערוץ הנחל בבטון, נסללו נתיבי איילון (שזכו להצפה פה ושם), ולגבי הריחות, כנראה שחל שיפור, לתושבי הסביבה פתרונים.

להמתין לאסון...?

לירקון היסטוריה עגומה ביותר, שהגיעה ל"שיאה" באסון הגשר שאירע במכביה ה-15 בשנת 1997, אירוע שזעזע את המערכת. וגם אם לא הושלמה המלאכה, הירקון של היום נראה ומריח אחרת, מה שאיפשר לפתח את סביבותיו עד לים בצורה מרשימה ומרהיבה.

ראש ציפור

שלט מרכז הצפרות

המפגש בין היובל הארוך לנחל הבכיר יותר, יצר מעין משולש קרקע שעקב צורתו זכה לשם "ראש ציפור". קק"ל נטעה בשטח יער המכיל בעיקר אקליפטוס (כמובן) וסיסם, הוא הפך לחלק מפארק גני יהושע (או בכינויו העממי פארק הירקון), ובנובמבר 2016 נפתח בחלק משטחו פארק צפרות, למרבה האירוניה בתמיכת ידידים מ…אוסטרליה, זו שספורטאיה נהרגו ונפצעו  24  שנים קודם לכן, בנופלם למימי הירקון.

30 דונם מהשטח נתחמו, הוקמו בהם מקווי מים מלאכותיים, עם תעלות מקשרות, ושטח המדמה אחו ביצתי לח, הובאו דגי מים (מתוקים), כל מה שדרוש לה לציפור מים פלונית, בין אם היא עוברת אורח בנדודיה, ובין אם היא יושבת קבע. וגם אי אילו דייגים נטולי כנפיים, נהנים להטיל חכתם למים.

המקום נגיש להפליא, הכניסה חינם, וגם ביום חם מנשבת בו רוח נעימה שעושה טוב יחד עם הצמחייה העשירה. לגבי הציפורים, בביקורנו  ראינו יותר צלמים חמושים במפלצות ענק מאשר ציפורי מים, ובכל זאת ראינו שלדג גמדי, מעט ברווזים, הרבה עורבים שחוגגים בכל מקום… כנראה שיש עונות מוצלחות יותר משלהי הקיץ, אבל המקום מענג.

שלדג גמדי
שלדג גמדי
ברכיה
מסתור צפייה בראש ציפור
מסתור צפייה בראש ציפור
* הערה של ניני

המקום אמנם נגיש, ואפילו ישנה סוג של הנגשה למסתורי התצפית (שימו לב למדרגה ליד הרמפה) למרות זאת, לא הצלחתי להבין איך יכול אדם עם מוגבלות, על כיסא גלגלים או אפילו על הליכון, שהצליח להכנס אל המסתור, ליהנות מחלון התצפית, שלפניו ספסל לנוחות הבריאים שבינינו והחלון עצמו מעט גבוה מידי.

שבע טחנות

שלט הסבר על שבע טחנות

ואולי בחרו חלק מהציפורים לטבול במימי אתר שבע טחנות הסמוך, אנחנו שמנו פעמינו לשם לא בפעם הראשונה, זהו ללא ספק אתר מים שווה ביקור חוזר.

האתר קרוי על שם שבעה זוגות אבני ריחיים, טחנות קמח, מתוך אחת עשרה שהוקמו עוד בתקופה העותומנית, עברו לידיים יהודיות, ובערך ב-1936 ננטשו ונזנחו לטובת הקדמה.

שבע טחנות
זכרון של ציפור...:-)

החל מ-1990 ועד ל-2019, המקום עבר שיפוצים, שיפורים, הגבהת סכר למניעת הצפות (בעיתות גשמי זעף, גם זה לא מועיל), חשיפת בריכות, כשלאחרונה המקום נלקח תחת חסותו של מכון אבשלום. באמצעו גשר המחבר את החלק הדרומי עם הצפוני, ובמקום מספר בריכות אקולוגיות.

בעת ביקורנו שהו במקום מספר דייגים עגומי מבט ומיואשים למראה, צפינו בלבנית קטנה, אנפת לילה עשתה תצוגת דוגמנות מרשימה, ומעל הבריכה האקולוגית פירפר לו קרוב המשפחה השחור/לבן של השלדג, הלוא הוא הפרפור.

דגמנו לפנינו לבנית קטנה ואנפת לילה
לבנית קטנה
לבנית קטנה
אנפת לילה
אנפת לילה

כל פארק הירקון מרושת בשבילים להולכי רגל ובמקביל לאופניים ושאר גלגליים.
בבואכם עם טפכם/ חיות מחמדכם, שימו עין, ממש מסוכן. כולם נכנסים לשבילים של כולם, לעתים אין הפרדה (למשל על הגשר ובקרבתו).

הולכים לצד המים בשבע טחנות פארק הירקון
שימו עין 👀

עם זאת, שני האתרים, כמו כל הפארק בואכה ארובת רידינג, שווים ביקור בהחלט.

עוד ריאות ירוקות

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. ציפי

    הפארק הביתי שלי ובקרתי בו המון פעמים, כולל כמובן בראש ציפור, אותו הצלחתי לחנוך בפיקניק, כשעדיין היה בפיתוח. אני מאושרת מכך שהריאה הירוקה הזו קיימת, מפותחת ועד היום אני מוצאת בה פינות חדשות. צילומים מקסימים ותודה על כל ההסברים המרתקים.

    1. ניני אטלס

      תודה רבה, ציפי 🙂 תמיד כיף להמשיך ולחקור, גם את הסביבה הקרובה ביותר.

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים