ירושלים - טיול בסביבת רחוב עמק רפאים (המושבה הגרמנית)

למי תודה, למי ברכה?

לאחר ששיתפה אותנו במסלול בשמורת נחל דליות ופארק הירדן, מעניקה לנו בשמת אדמון מסלול נוסף מתוך הספר "שביל הזהב – טיולים לגיל החדש", שמציע מסלולי טיולים בארץ, המותאמים לאנשים מבוגרים שאוהבים לטייל, לאנשים עם מוגבלות בניידות, שמשתמשים בכיסאות גלגלים או בהליכונים, למשפחות עם עגלות ילדים וכמובן שגם למטיילים שתרים אחר מסלולים קצרים וקלילים בטבע או בעיר. הספר נכתב על ידי הגרונטולוגית ענת כהן מתת-טוב, ואחותה, אשת יחסי הציבור, בשמת אדמון. תודה מקרב לב.

מטיילים באזור מתחם עמק רפאים

מתחם עמק רפאים צילום:- מיקי אדמון

המסלול באזור מתחם עמק רפאים מזמן סיור בלבה של העיר ירושלים, כזה שיש בו קצת מכל דבר:- מוזיאון בגין, טבע עירוני בגבעת התנ"ך ובפארק המסילה, בילוי עירוני בין מסעדות ובתי קפה ציוריים.

מרכז מורשת מנחם בגין

מסע מטלטל לצברים (וגם לאלו שלא)

סוג טיול: ביקור מוזיאון
עונה: כל השנה. להזמנת סיור יש להתקשר ולתאם מראש
הגעה: רחוב ש.א. נכון 6, ירושלים. מהכניסה לעיר – לנסוע לכיוון עמק רפאים וסינמטק ירושלים
Waze: מרכז מורשת בגין ירושלים. לחנייה כתבו – גן הפעמון
הליכה: מועטה
נגישות: יש. המוזיאון כולו מונגש עם מעליות לארבע קומות הבניין
חניה: מומלץ לחנות בחניית גן הפעמון. בבית מורשת בגין חניה אחת לנכים בכניסה למתחם
פיקניק: אין
שירותים: בקומת הכניסה שני תאי שירותים מונגשים ומרווחים, ואחד בכל אחת מהקומות האחרות. בתאים ידיות אחיזה. הדלת נפתחת כלפי חוץ
מי שתייה: ברזיות
דמי כניסה: יש. הנחה לאזרחים ותיקים
שעות פתיחה:
ימים ראשון חמישי, 9:00-16:30;
שלישי, 9:00-19:00;
שישי, 9:00-12:30

סיורים בהרשמה מראש. הסיורים מתורגמים באמצעות עזרי אודיו לאנגלית, ערבית, רוסית, צרפתית, ספרדית ופורטוגזית.
להזמנת סיור: 02-5652011
02-5652018
begincenter.org.il

מרכז מורשת מנחם בגין ממוקם על צלע ההר שמול חומת העיר העתיקה ומעל גיא בן הינום. המוזיאון מתאר באופן חווייתי את תולדות המדינה משנות ה- 30 של המאה הקודמת ועד לסיום כהונתו של מנחם בגין כראש ממשלה. הסיור, שאורכו מעט למעלה משעה, מספר את סיפורו של מנחם בגין יחד עם סיפורה של המדינה.

הסיור מחלק את פועלו של בגין לארבע תקופות חיים: הולדתו במזרח אירופה בבריסק שעל גבול פולין רוסיה, ההשפעה של ז'בוטינסקי והיותו מפקד האצ"ל, שנות קום המדינה עם סיפור הסזון וה'אלטלנה', פועלו כראש האופוזיציה ועלייתו לשלטון, כהונתו כראש ממשלה וקבלת פרס נובל לשלום.

פארק המסילה - הפארק הצר בישראל!

פארק המסילה - צילום:- מיקי אדמון

סוג טיול: טבע עירוני
עונה: כל השנה
הגעה: ניתן להתחיל במתחם התחנה הישנה
Waze:  חניון גן הפעמון, דרך בית לחם ירושלים.
חנייה לנכים:
בחניון התחנה הראשונה, דרך חברון ירושלים
הליכה:
מסלול מעגלי
ממתחם התחנה עד עמק רפאים וחזרה, כ-5 ק"מ
נגישות: יש –  מחניון התחנה הראשונה יש ירידה נגישה אל המסלול.
חניה: בגן הפעמון, או באחד מחניוני מתחם הרכבת הישנה.
בחניון התחנה הראשונה יש 12 מקומות חנייה לנכים.
פיקניק: אין.  במתחם התחנה ורחובות עמק רפאים בתי קפה ומסעדות
שירותים: בקפה "לנדוור" במתחם התחנה יש שירותים מונגשים
מי שתייה: אין
דמי כניסה: אין
שעות פתיחה: אין

מסלול פארק המסילה נמשך לאורך תוואי מסילת הרכבת שהוקמה על ידי השלטון העות'מאני בשלהי המאה ה-19 וחיברה את ירושלים עם יפו.
תנועת הרכבות במסילה הזו נפסקה בשנת 1998 ותוואי המסילה העובר בתוך העיר הפך לאזור שוליים מוזנח. בשנת 2004 הרשות לפיתוח ירושלים בשיתוף  המנהלים הקהילתיים והחברה להגנת הטבע פעלו יחד לפיתוח התוואי כשטח ציבורי ירוק.
התכנון של אדריכלי הנוף יאיר אביגדור ושלומי זאבי יצרו ריאה ירוקה במרכזה של ירושלים. הפארק מתהדר כפארק הצר ביותר בישראל. רוחבו נע בין 7 ל-15 מ'. אורכו כ-6 ק"מ.

תוואי השביל מתון, ללא עליות. הוא מחולק לשביל להליכה העובר על גבי אדני עץ דמויי אדני הרכבת, ולשביל אופניים. בחלקו הצפוני עובר התוואי בין בתי שכונות המושבה הגרמנית, קטמון (גונן) ופת. משם הוא ממשיך לבית צפאפא ולמלחה.

מסלול ההליכה שאנו מציעים מתחיל במתחם התחנה הראשונה שהוקם בבנייני תחנת הרכבת הישנה של ירושלים. במתחם דוכני אמנים, חנויות, מסעדות ובתי קפה. מתקיימים בו אירועי תרבות, שיעורי יוגה, פעילויות לילדים ולנוער ועוד, במתחם חנות להשכרת אופניים, סגווי או קרטינג, למי שאינו מעוניין לעשות את המסלול ברגל.

מסלולנו מתחיל לאורך המסילה. לאחר מספר דקות נראה מימין את מנזר האחיות הבורומאיות שבנייתו החלה ב-1984. מעל המבנה ניצב מגדל פעמונים. למנזר חצר גדולה ובה אכסניה לצליינים, פנימייה וכנסייה.

המסלול לאורך המסילה טובל בירוק ובצדיו צמחייה של עצי דולב, שיחי רוזמרין והדס. המסלול בנוי ממקטעים שונים וניתן "לחתוך" מדי פעם דרך הרחובות הקטנים של המושבה הגרמנית לרחוב עמק רפאים הראשי על שלל בתי הקפה וחנויות המזכרות והאמנות שבו, ולהמשיך במסלול מעגלי חזרה אל הרכב.

לאחר ההליכה של מספר דקות נוספות במורד הפארק נגיע לתחנת הקריאה ברחוב מסריק: ספריית רחוב קהילתית, המשמשת גם נקודת מפגש בנושא ספרים. היא ממוקמת בתחנת אוטובוס ישנה, שהוסבה לספריית רחוב. כאן אפשר לעצור, לפשפש בין המדפים ולשבת לעיין בספרים. אפשר להביא ספרים ולקחת מכאן ספרים באופן חופשי. הרעיון והביצוע היה של סטודנטים מ"בצלאל", מתוך כוונה להיצמד לערכי הקיימות: הסבת תחנות אוטובוס ישנות ושימוש באנרגיה סולארית.

לאורך הטיילת ניצבים לוחות מרובעים שעליהם פסיפסים של 12 שבטי ישראל. המסילה עוברת בין סגנונות בנייה שונים של ירושלים: בתי הטמפלרים של המושבה הגרמנית, בתי מידות מודרניים ובתי שיכון שאפיינו את הבנייה של שנות החמישים.

מתחם התחנה הישן:-צילום מיקי אדמון

רחוב עמק רפאים

הרחוב עובר במרכזה של המושבה הגרמנית שהוקמה על ידי הטמפלרים במאה התשע עשרה. הרחוב מהווה עורק ראשי בעיר, ובו חנויות, שלל בתי-קפה, מסעדות, גלריות אמנות מכל הסוגים: תכשיטים, בגדים מעוצבים, כלי בית, קדרות ועוד. 

המתניידים עם כיסא גלגלים או הליכון, שימו לב:-
הקטע של המדרכה ברחוב עמק רפאים מרחוב לויד ג'ורג' (קולנוע 'סמדר') צפונה אינו נגיש, מכיוון שבמרכז המדרכה נטועים עצים המפריעים למעבר.

תודות לבשמת אדמון.
אני שבה וקוראת לקוראיי לשתף אותי במסלולים נגישים, או במסלולים ואתרים שהייתם רוצים שיונגשו. נגישות איננה מותרות. הנגשה של אתרים, מבני ציבור וחנויות היא חובה פשוטה והגיונית שיכולה לסייע לא רק לאנשים עם מוגבלויות, אלא גם להורים צעירים עם עגלות ילדים שישמחו לדעת שהם יכולים לצאת ולטייל בקלות ובהנאה.

חמושה מנגישה מסלולים

רוצים לקבל עדכונים במייל? הירשמו לניוזלטר של חמושה:

חדש! מטיילים בעקבות חמושה

פונים אלי לעתים לשאול אם אני מארגנת טיולים מהרשומות שלי בבלוג.

אני שמחה ונרגשת להשיק סיורים רגליים עם מדריכים מקצועיים בעקבות הטיולים שלי

תגובות

כתיבת תגובה

תגובות פייסבוק

חיפוש מלונות

Booking.com

חפשו יעד באתר

פרסמו את העסק בחמושה!

תוכן שעשוי לעניין אותך

חמושה גם בפייסבוק:

רוצים עדכונים למייל?

רוצים לקבל עדכונים על כתבות חדשות במייל?

פרסמו את העסק שלכם בחמושה!

כתבה פרסומית לבתי עסק

כרטיסי מדריכי טיולים

אטרקציות לילדים